Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA3 Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period Course description
- Course name in Norwegian
- Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid
- Study programme
-
Master's Programme in Midwifery
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.;;Eksamensprosjektet kan utføres;individuelt;eller;i;gruppe.;;
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;
Praktisk-estetisk prosjekt;
- Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
;
- Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.;
Skriftlig oppgave;
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag;2000 ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det det praktiske arbeidet. Innleveringen;gis en helhetlig vurdering med én karakter.
;
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;
;Eksamensresultatet kan påklages.
Required preliminary courses
Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om fosterovervåkning og kan anvende dette i kliniske situasjoner
- har avansert kunnskap om fødsel, barsel og familiedannelse som psykososiale prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan selvstendig utføre praktisk og teoretisk jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
- kan analysere og dokumentere kliniske situasjoner i normale forløp og ved tegn på komplikasjoner
- iverksette tiltak ved kompliserte forløp
- ha en analytisk holdning til bruk av medisinsk-tekniske hjelpemidler
- har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om fødselssmerte og smertelindring og kan være kritisk til ulike metoder for smertelindring
- kan anvende avansert kunnskap om friske og syke nyfødte barns utvikling og grunnleggende behov innen jordmors kompetanseområder
- kan håndtere uforutsigbare situasjoner
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglige kompetanse og kompetanseutvikling
- kan anvende trinnene i kunnskapsbasert praksis for å analysere jordmorfaglig praksis
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter i komplekse kliniske situasjoner
- bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiodegjennomføre prosjekter relatert til føde- og barselkvinnen, det nyfødte barnet og familien og formidle dette i faglige uttrykksformer
- formidle kunnskap og analyser av faget med brukere og fagfeltet
Teaching and learning methods
Bestått- ikke bestått.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Fronter senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.
3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.
4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av høgskolens veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.
5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsordning: Midt- og sluttvurdering av kliniske studier
Permitted exam materials and equipment
Sentralt i perioden er utvikling av;nyskapende;bærekraftige;designkonsepter;og produkter;gjennom;å;anvende;ulike designstrategier, innovasjonsprosesser, teorier, teknikker og kritisk refleksjon.;;
Temaer som ligger til grunn for emnet er;nye produksjonsmetoder, teknologiviten og;materialvitenskap,;samt immaterielle verdier- som designkompetanse, tradisjoner, rettigheter og etikk.;
Det vises;for øvrig;til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;
Grading scale
10 studiepoeng overlapp mot KDM3100.
Examiners
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Høgskolens veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen