EPN-V2

MAJOPRA3 Midwifery Management of Birth and the Post-Partum Period Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.;;Eksamensprosjektet kan utføres;individuelt;eller;i;gruppe.;;

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;

Praktisk-estetisk prosjekt;

  • Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.

;

  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.;

Skriftlig oppgave;

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag;2000 ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det det praktiske arbeidet. Innleveringen;gis en helhetlig vurdering med én karakter.

;

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;

;Eksamensresultatet kan påklages.

Required preliminary courses

Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om fosterovervåkning og kan anvende dette i kliniske situasjoner
  • har avansert kunnskap om fødsel, barsel og familiedannelse som psykososiale prosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan selvstendig utføre praktisk og teoretisk jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
  • kan analysere og dokumentere kliniske situasjoner i normale forløp og ved tegn på komplikasjoner
  • iverksette tiltak ved kompliserte forløp
  • ha en analytisk holdning til bruk av medisinsk-tekniske hjelpemidler
  • har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om fødselssmerte og smertelindring og kan være kritisk til ulike metoder for smertelindring
  • kan anvende avansert kunnskap om friske og syke nyfødte barns utvikling og grunnleggende behov innen jordmors kompetanseområder
  • kan håndtere uforutsigbare situasjoner
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglige kompetanse og kompetanseutvikling
  • kan anvende trinnene i kunnskapsbasert praksis for å analysere jordmorfaglig praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter i komplekse kliniske situasjoner
  • bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiodegjennomføre prosjekter relatert til føde- og barselkvinnen, det nyfødte barnet og familien og formidle dette i faglige uttrykksformer
  • formidle kunnskap og analyser av faget med brukere og fagfeltet

Teaching and learning methods

Bestått- ikke bestått.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.

2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Fronter senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.

4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av høgskolens veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.

5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsordning: Midt- og sluttvurdering av kliniske studier

Permitted exam materials and equipment

Sentralt i perioden er utvikling av;nyskapende;bærekraftige;designkonsepter;og produkter;gjennom;å;anvende;ulike designstrategier, innovasjonsprosesser, teorier, teknikker og kritisk refleksjon.;;

Temaer som ligger til grunn for emnet er;nye produksjonsmetoder, teknologiviten og;materialvitenskap,;samt immaterielle verdier- som designkompetanse, tradisjoner, rettigheter og etikk.;

Det vises;for øvrig;til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;

Grading scale

10 studiepoeng overlapp mot KDM3100.

Examiners

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Høgskolens veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen