EPN-V2

MAJOPRA2 Maternity Care and Youth and Women's Health Services Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Bestått MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, 5 stp.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • kan gjenkjenne normale og avvikende prosesser og identifisere mors, barns og familiers behov for oppfølging i svangerskap, fødsel og barselperiode
  • kan drøfte betydningen av sosiokulturelle aspekter som har betydning for individuell tilnærming til kvinnen under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • kan drøfte jordmors funksjon og ansvar og den lovgivning som regulerer jordmorvirksomheten

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte jordmorfaglige problemstillinger i lys av teoretisk kunnskap
  • kan analysere kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kan bidra til nytenkning og videreutvikling av tverrfaglig samarbeid under svangerskap, fødsel og barselperiode
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:

Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.

Ferdighetstrening

I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f. eks.f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.

Praksisstudier

Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.

Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.

Veiledning i praksisstudier

Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.

For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.

Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.

Krav til praksissteder

For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltagelse på seminar med en presentasjon i gruppe på 6-8 studenter. Hensikten er å oppøve evnen til å presentere et tema fra fagfeltet. Dersom en gruppe får "ikke godkjent" må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Alle besvarelser vurderes av en intern og en ekstern sensor