EPN-V2

MAJOPRA2 Maternity Care and Youth and Women's Health Services Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og består av kliniske studier tett knyttet opp til samme tematikk. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver og kunnskaper gjennom anvendelse av dette i refleksjon og kliniske vurderinger.

Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder og -metoder i svangerskapsomsorgen. Studenten skal også få innblikk i jordmors veiledningsansvar og funksjon ved ungdomshelsestasjoner og poliklinisk virksomhet relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse. De kliniske studiene har en varighet på 7 uker og går parallelt med MAJOPRA 1 over totalt 20 uker.

Required preliminary courses

MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være bestått for å avlegge eksamen i MAJOPRA2. Ved "ikke bestått" på ordinær eksamen i MAJO 4100, kan studenten likevel starte i MAJOPRA2 og gå opp til ny/utsatt eksamen i løpet av MAJOPRA2.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har avansert kunnskap om:

  • fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet
  • reproduktiv og seksuell helse
  • prevensjon - midler, metoder og bruk
  • kultursensitiv omsorg i forbindelse med reproduktiv og seksuell helse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med svangerskapskonsultasjoner
  • kan oppdage og iverksette relevante tiltak ved unormale forhold hos den gravide og/eller hennes ufødte barn
  • forstår betydningen av og bidrar til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskapsomsorgen til beste for kvinnen, hennes partner og det ufødte barnet
  • kan anvende prinsipper for prevensjonsveiledning

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende sine kunnskaper om veiledning og kommunikasjon innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse
  • anvende kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide og hennes partner

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen i emnet:

1. Plan for praksis og selvvurdering: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for egenvurdering av praksis. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis og selvvurderingen er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess.

2. Individuell refleksjonsoppgave fra kliniske studier i ungdomshelsetjenesten eller i tilknytning til kvinnehelse. I arbeidet med oppgaven kan studenten be om en (1) veiledning fra praksisveileder fra høgskolen. Hensikten med oppgaven er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av jordmors funksjonsområde i helsefremmende og forebyggende perspektiv. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord

3. Egenvurdering av praksis i svangerskapsomsorgen : Studenten skriver en egenvurdering i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene og vurdering av studentens kompetanse i kliniske studier for emnet. Den skal være på maksimalt 300 ord, og være en del av grunnlaget for sluttvurdering i emnet. Den gis til jordmor/klinisk veileder to dager før sluttvurdering.

4. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner : Minst 60-70 prenatale undersøkelser, 5 kvinner med risikosvangerskap og 0-5 kvinner som nettopp har født og friske nyfødte barn. Konsultasjonene skal være beskrevet av student og bekreftet av jordmor i svangerskapsomsorgen. Formålet er at studenten skal tilfredsstille kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt

Veiledning

Studenten vil i hovedsak bli veiledet av en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Ved behov arrangeres veiledningssamtale mellom student, klinisk veileder og høgskolens veileder. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til sluttvurdering. Høgskolens veileder har ansvar for å ha kontakt med klinisk veileder om studentens faglige utvikling, samt veiledning på skriftlige arbeidskrav.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Sluttvurdering av kliniske studier i svangerskapsomsorgen.

Sensorordning: Sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Pensumliste

Broen, A. N., Moum, T., Bødtker, A. S. & Ekeberg, Ø. (2006). Kvinners psykiske reaksjoner på spontan og provosert abort. Sykepleien forskning, (1), 24-31. Hentet frahttps://sykepleien.no/sites/sykepleien.no/files/electronic-issues/pdf/759272.pdf

Engnes, K., Lidén, E. & Lundgren, I. (2012). Experiences of being exposed to intimate partner violence during pregnancy. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 7 (10), 1-11. Hentet fra: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC3313778/

Gele, A. A., Kumar, B., Hjelde, K. H. & Sundby, J. (2012). Attitudes toward female circumcision among Somali immigrants in Oslo: A qualitative study. International Journal of Women's Health, 4 , 7-17. Hentet fra: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC3271810/

Helsedirektoratet (2014). Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen. Hvordan avdekke vold(IS-2181). Hentet fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen-hvordan-avdekke-vold

Jenum, A. K., Diep, L. M., Holmboe-Ottesen, G., Holme, I. M. K., Kumar, B. N. & Birkeland, K. I. (2012). Diabetes susceptibility in ethnic minority groups from Turkey, Vietnam, Sri Lanka and Pakistan compared with Norwegians - the association with adiposity is strongest for ethnic minority women. BMC Public Health, 12 , 150-150. Hentet fra: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3315409/pdf/1471-2458-12-150.pdf doi:10.1186/1471-2458-12-150

Kaasen, A., Helbig, A., Malt, U. F., Næs, T., Skari, H. & Haugen, G. (2010). Acute maternal social dysfunction, health perception and psychological distress after ultrasonographic detection of a fetal structural anomaly. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology, 117 (9), 1127-1138. Hentet fra: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1471-0528.2010.02622.x/abstract

Kale, E. & Syed, H. R. (2010). Language barriers and the use of interpreters in the public health services. A questionnaire-based survey. Patient Education and Counseling, 81 (2), 187-191. Hentet fra: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.pec.2010.05.002

Nerum, H., Halvorsen, L., Øian, P., Sørlie, T., Straume, B. & Blix, E. (2010). Birth outcomes in primiparous women who were raped as adults: A matched controlled study. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology, 117 (3), 288-294. Hentet fra:http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1471-0528.2009.02454.x/abstract

Roalkvam, S. (2006). Hvordan det umulige blir muliggjort på "Go shopping@fertilemarket.com". I H. Grimen, & B. Ingstad (Red.) Kulturelle perspektiver på sykdom og helse (s.111-127). Oslo: Universitetsforl.

Sosial- og helsedirektoratet. (2005). Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen (IS-1179). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/393/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen-fullversjon.pdf

Spidsberg, B. D. & Sørlie, V. (2012). An expression of love - midwives¿ experiences in the encounter with lesbian women and their partners. Journal of Advanced Nursing, 68 (4), 796-805. Hentet fra:http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/j.1365-2648.2011.05780.x/abstract

Ulvund, I. (2010). Psykiske, sosiale og sosioøkonomiske endringer i svangerskapet. I E. Tegnander, & A. Brunstad (Red.), Jordmorboka : ansvar, funksjon og arbeidsområde (s. 276-287). Oslo: Akribe.

(Pensumliste ajour: 2016-12-07. Gjennomgått av Biblioteket kjeller, APA-stil. kk.)