EPN-V2

MAJOPRA1 Midwifery Care During Childbirth and the Post-Partum Period Part 1 Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid del 1
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet består av praksisstudier som bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet i føde- og barselavdeling. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden.

Emnet går over 13 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil tilby varierte arenaer for praksis.  

Emnet går samtidig med MAJOPRA2 over totalt 20 uker. Dette tilpasses det enkelte praksissted.

Recommended preliminary courses

Relevante sykepleiefaglige prosedyrer.

Required preliminary courses

Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.

Innholdet i emnet er:

  • Utviklingsarbeid
  • Vurdering for læring
  • Veiledning
  • Nettpedagogikk
  • Fagskolens samfunnsmandat

Yrkespedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret

Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.

Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.

Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi i fødsel- og barselsituasjoner
  • vurdere psykososiale prosesser i fødsel, barseltid og familiedannelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige juridiske og etiske retningslinjer
  • kan anvende og analysere relevante prosedyrer, metoder og medisinske hjelpemidler
  • kan legge til rette for, analysere og fremme normale fødsels- og barselforløp og har kompetanse til å reagere i situasjoner som avviker fra det normale
  • kan anvende og analysere relevante metoder for lindring av fødselssmerte under veiledning
  • kan analysere behov for å utføre kunnskapsbasert veiledning om amming og ernæring
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i utvikling av faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglig kompetanse og kompetanseutvikling
  • kan gjennomføre jordmorfaglige arbeidsoppgaver som fremmer samarbeid og brukermedvirkning, og tilkjennegir respekt og forståelse for kulturelt mangfold
  • kan kommunisere med brukere, medstudenter og fagfellesskapet om faglige problemstillinger relatert til fødsel, barsel og familiedannelse

Teaching and learning methods

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has:

  • advanced knowledge about anatomy, physiology and pathophysiology within the midwife's area of expertise during childbirth and the post-partum period
  • in-depth knowledge about childbirth, the post-partum period and starting a family as psychosocial processes
  • advanced knowledge about pain during labour and pain relief methods
  • advanced knowledge about breastfeeding and mother and baby nutrition during the perinatal period

Skills

The student is capable of:

  • using relevant procedures/methods in simulated situations
  • carrying out practical and theoretical midwifery under supervision in accordance with professional and ethical guidelines
  • analysing the birth process, facilitating and promoting normal childbirth, and reacting to situations that deviate from the norm
  • using medical technology equipment
  • using relevant pain relief methods under supervision and taking an analytical approach to different pain relief methods
  • applying knowledge about breastfeeding and nutrition in a counselling situation
  • taking a critical approach to different sources of information and using them to formulate argumentation in the field
  • applying the steps of evidence-based practice

Competence

The student is capable of:

  • analysing links between physical, psychosocial and cultural aspects and developments in pregnancy, childbirth and starting a family
  • analysing and taking a critical approach to his/her own midwifery competence and competence development
  • applying acquired knowledge and skills in intrapartum and postnatal care and carrying out duties in a manner that signals respect and understanding of cultural diversity
  • communicating with users, fellow students and colleagues at the institution where the clinical training takes place about issues relating to childbirth, the post-partum period and starting a family

Course requirements

The work and teaching methods are simulator training in the skills laboratory and user-oriented clinical training, studying relevant specialist and research literature individually and in study groups, and individual regularly written logs describing students' progress and focus areas for further learning.

Supervision

Students will be supervised by a team consisting of a university supervisor and a midwife from the clinical field (clinical supervisor). The clinical supervisor is responsible for facilitating and supervising learning situations in the professional field. It is the students' responsibility to actively seek supervision and be prepared for all meetings with supervisors and assessment interviews. The clinical supervisor will take part in the expectation clarification meeting, and the midway and final assessments. The university supervisor will take part in the expectation clarification meeting and the midway assessment. The university supervisor will take part in the final assessment if necessary. The expectation clarification meeting can be conducted individually or in groups. The university supervisor will also initiate up to two group supervision sessions, where students can analyse and reflect on concrete situations from their clinical training. The students must prepare for the group supervision in cooperation with the university supervisor. Group supervision is adapted to each institution where clinical training takes place.

Assessment

Assessment content: The learning outcomes

Assessment: Midway and final assessments of clinical training

Permitted exam materials and equipment

All aids permitted

Grading scale

Pass/fail

Examiners

The midway and final assessments are carried out by the clinical supervisor. The university supervisor will take part in the midway assessment, and in the final assessment if necessary. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.