EPN-V2

MAJO5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

The form of assessment is a semester paper. The semester paper can be written individually, in which case its scope shall be approx. 15 pages (35,000 characters including spaces), or it can be written in groups of two or three students, in which case it shall have a scope of approx. 20 pages (46,000 characters including spaces). Font and font size: Arial / Calibri 12pkt. Line spacing: 1.5.

If the semester paper is done as a group, everyone in the group must sit for a new / postponed exam if not passed.Candidates who do not receive a passing grade on the semester paper can resubmit the paper once.

Required preliminary courses

MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag må være bestått;for å påbegynne emnet. Alle emner unntatt MAJOPRA4 må være bestått før studentene kan levere mastergradsoppgaven til vurdering.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om relevant forskning, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen jordmorfag
  • kan anvende anerkjente vitenskapelige metoder for å gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt
  • har inngående forståelse av datainnsamling og de vanligste formene for kvantitativ og kvalitative dataanalyser
  • har inngående kunnskap om forskningsetikk og formelle krav til forskningsprosjekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • formulere en klar problemstilling for materialet som skal benyttes
  • vise forståelse av forholdet mellom teoretisk rammeverk og det aktuelle empiriske materiale eller teoretiske funn
  • gjennomføre metodologiske overveielser og analyser og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse
  • kommunisere jordmorfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
  • utvikle et forskningsdesign og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende vitenskapelige og forskningsetiske normer
  • kritisk analysere teorier og metoder og anvende disse til å strukturere et faglig resonnement

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse til å initiere og gjennomføre avgrensede forskning- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
  • kan utforme, igangsette og gjennomføre mindre studier
  • kan vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • kan formidle resultater av egen og andres forskning
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i nytenkning og videreutvikling av jordmorfaget
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Mastergradsoppgaven

Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet vitenskapelig- eller utviklingsarbeid og skrives i gruppe på to studenter. I særskilte tilfeller kan det søkes om å skrive alene. Oppgaven skal bygge på en problemstilling, et tema eller en hypotese som er relevant for jordmorfaget. Oppgaven kan inngå som en avgrenset, men selvstendig del av interne eller eksterne forsknings- eller fagutviklingsprosjekter.

Masteroppgaven kan skrives som monografi, vitenskapelig artikkel eller en klinisk retningslinje, prosedyre, informasjonsbrosjyre eller informasjonsvideo. Datainnsamling og bearbeiding av data i forbindelse med masteroppgaven vil for enkelte studenter skje i andre land, noe som gir mulighet til et bredere og globalt perspektiv på kvinners seksuelle og reproduktive helse.

Aktuelle forskningsdesign og datakilder for mastergradsoppgaven

  • Empirisk tilnærming: studenten kan velge kvalitative eller kvantitative forskningsdesign.
  • Forskningsbasert fagutviklingsprosjekt med utgangspunkt i kliniske retningslinjer, etablert klinisk praksis eller brukererfaringer relatert til jordmors funksjons- og ansvarsområde

Systematisk litteraturstudie

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres med følgende arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid, skriftlig og muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse og masteroppgaven, seminar hvor studenten oppøver evne til vitenskapelig argumentasjon og kritisk refleksjon av eget og medstudenters arbeid gjennom opponentskap, samt veiledning. Disse arbeids- og undervisningsformer kommer til uttrykk gjennom tre seminar som arrangeres i løpet av emnet. Seminarene har fokus på metodologiske og substansielle problemstillinger. Studentene skal presentere og diskutere sine masteroppgaver i et større forum og med ulike aktører, som medstudenter, forskere, evt. andre prosjektmedarbeidere. Sentrale forskningsrelaterte emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov, og det vil legges til rette for ytterligere metodisk opplæring gjennom forelesninger. Studenten skal delta aktivt i forelesninger og seminarer.

Veiledning

Studenter og veileder utformer en veiledningskontrakt som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektskisse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studenten i tillegg få veiledning i tre seminarer.

Course requirements

All exam papers are graded by one internal and one external examiner.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

Alle besvarelser vurderes av en intern sensor. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.

Grading scale

In the course, technologies, standards and protocols, which form the basis for modern web-based information services, are studied. Important principles, methods and techniques that are used when developing web-based services and digital libraries are also examined, including:

  • Knowledge of key technical web standards
  • Web and service architectures
  • Fundamental and general principles of interoperability
  • The core principles related to the development of a production line for the processing of data including transformation, enrichment, data quality and publication
  • Different ways of ensuring interoperability between metadata formats
  • Knowledge of widely used protocols and standards that support interoperability between information systems

Examiners

Masteroppgaven vurderes av èn intern (ikke veileder) og èn ekstern sensor