EPN-V2

MAJO5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom tilegnelse og syntese av kunnskap fra øvrige deler av studiet skal studentene under veiledning gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en mastergradsoppgave. Mastergradsoppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant litteratur og/eller empiriske data som besvarer den problemstillingen studentene har utviklet.

Required preliminary courses

MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag må være bestått;for å påbegynne emnet. Alle emner unntatt MAJOPRA4 må være bestått før studentene kan levere mastergradsoppgaven til vurdering.

Learning outcomes

In this course, students will learn about the key theories, concepts and values of nursing, and what defines nursing as an independent profession. Human beings’ fundamental needs and resources, and what promotes, impedes and maintains balance in people's fundamental needs are central aspects of the course. This forms the basis for the nurse’s duties both in the municipal and specialist health service. Furthermore, ethical perspectives and assessment, action and decision-making processes in nursing will be studied, as well as the relational responsibility of the nurse.

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres med følgende arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid, skriftlig og muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse og masteroppgaven, seminar hvor studenten oppøver evne til vitenskapelig argumentasjon og kritisk refleksjon av eget og medstudenters arbeid gjennom opponentskap, samt veiledning. Disse arbeids- og undervisningsformer kommer til uttrykk gjennom tre seminar som arrangeres i løpet av emnet. Seminarene har fokus på metodologiske og substansielle problemstillinger. Studentene skal presentere og diskutere sine masteroppgaver i et større forum og med ulike aktører, som medstudenter, forskere, evt. andre prosjektmedarbeidere. Sentrale forskningsrelaterte emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov, og det vil legges til rette for ytterligere metodisk opplæring gjennom forelesninger. Studenten skal delta aktivt i forelesninger og seminarer.

Veiledning

Studenter og veileder utformer en veiledningskontrakt som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektskisse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studenten i tillegg få veiledning i tre seminarer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Prosjektskisse. Formålet er at studenten skal beskrive en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet og sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer. Omfang: Inntil 1500 ord. Prosjektskissen skal godkjennes av to veiledere. Studenten kan ikke gå videre i emnet før prosjektskissen er godkjent.

2. Presentasjoner og opponentskap på tre interne seminar. Fravær ved disse seminarene må tas igjen ved at presentasjonen gjennomføres for veiledere. Arbeidskravet må være godkjent før studenten får levere masteroppgaven til sensur.

Assessment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

KnowledgeThe student

  • is capable of describing the historical development and social mandate of nursing and the discipline’s development from work to profession
  • has fundamental knowledge of theories and key nursing concepts
  • is capable of describing the human being’s fundamental needs and resources
  • is capable of describing factors that can influence a patient's ability to self care
  • is capable of describing the human being’s psychological development and needs
  • is capable of describing what makes up assessment, action and decision-making processes in nursing
  • is capable of describing the main elements of care ethics and why attitudes and values have a central place in nursing
  • is capable of describing key values such as self-determination, respect, dignity and solidarity
  • is capable of describing how cultural conditions and social inequality may be significant to health matters
  • is capable of explaining the relevance of the duty of confidentiality and duty to document for nursing practice
  • is capable of describing characteristics of empathetic communication and cooperation and how this is applied to nursing practice

SkillsThe student

  • is capable of reflecting on ethical issues by applying the SME model (Centre for medical ethics, UiO)
  • has basic communication skills such as actively listening, giving and receiving constructive feedback and expressing disagreement in an appropriate manner
  • is capable of receiving supervision and reflecting on his/her own role and participation in group cooperation
  • masters the principles of academic writing

CompetenceThe student is capable of

  • exchanging views on the fundamentals of nursing and the nurse’s areas of responsibility
  • reflecting on the significance of own efforts in study groups and reflecting on challenges when group processes are used as learning methods

Permitted exam materials and equipment

Self-study, lectures, digital learning resources, group work, seminars with presentations, skills training and simulation.

The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • Reflection assignment, individual assignment about expectations of own and others’ participation in group work, scope of 1,000 words (+/- 10%)
  • Participation in communication training
  • Participation in seminars, compulsory attendance of 80% in seminars
  • Inspirational practical training, one week of practical training focusing on the nurse’s role and responsibilities. Supervised by third year students.