EPN-V2

MAJO5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom tilegnelse og syntese av kunnskap fra øvrige deler av studiet skal studentene under veiledning gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en mastergradsoppgave. Mastergradsoppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant litteratur og/eller empiriske data som besvarer den problemstillingen studentene har utviklet.

Required preliminary courses

MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag må være bestått for å påbegynne emnet. Alle emner unntatt MAJOPRA4 må være bestått før studentene kan levere mastergradsoppgaven til vurdering.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om relevant forskning, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen jordmorfag
  • kan anvende anerkjente vitenskapelige metoder for å gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt
  • har inngående forståelse av datainnsamling og de vanligste formene for kvantitativ og kvalitative dataanalyser
  • har inngående kunnskap om forskningsetikk og formelle krav til forskningsprosjekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • formulere en klar problemstilling for materialet som skal benyttes
  • vise forståelse av forholdet mellom teoretisk rammeverk og det aktuelle empiriske materiale eller teoretiske funn
  • gjennomføre metodologiske overveielser og analyser og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse
  • kommunisere jordmorfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
  • utvikle et forskningsdesign og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende vitenskapelige og forskningsetiske normer
  • kritisk analysere teorier og metoder og anvende disse til å strukturere et faglig resonnement

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse til å initiere og gjennomføre avgrensede forskning- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
  • kan utforme, igangsette og gjennomføre mindre studier
  • kan vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • kan formidle resultater av egen og andres forskning
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i nytenkning og videreutvikling av jordmorfaget
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Mastergradsoppgaven

Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet vitenskapelig- eller utviklingsarbeid og skrives i gruppe på to studenter. I særskilte tilfeller kan det søkes om å skrive alene. Oppgaven skal bygge på en problemstilling, et tema eller en hypotese som er relevant for jordmorfaget. Oppgaven kan inngå som en avgrenset, men selvstendig del av interne eller eksterne forsknings- eller fagutviklingsprosjekter.

Masteroppgaven kan skrives som monografi, vitenskapelig artikkel eller en klinisk retningslinje, prosedyre, informasjonsbrosjyre eller informasjonsvideo. Datainnsamling og bearbeiding av data i forbindelse med masteroppgaven vil for enkelte studenter skje i andre land, noe som gir mulighet til et bredere og globalt perspektiv på kvinners seksuelle og reproduktive helse.

Aktuelle forskningsdesign og datakilder for mastergradsoppgaven

  • Empirisk tilnærming: studenten kan velge kvalitative eller kvantitative forskningsdesign.
  • Forskningsbasert fagutviklingsprosjekt med utgangspunkt i kliniske retningslinjer, etablert klinisk praksis eller brukererfaringer relatert til jordmors funksjons- og ansvarsområde

Systematisk litteraturstudie

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres med følgende arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid, skriftlig og muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse og masteroppgaven, seminar hvor studenten oppøver evne til vitenskapelig argumentasjon og kritisk refleksjon av eget og medstudenters arbeid gjennom opponentskap, samt veiledning. Disse arbeids- og undervisningsformer kommer til uttrykk gjennom tre seminar som arrangeres i løpet av emnet. Seminarene har fokus på metodologiske og substansielle problemstillinger. Studentene skal presentere og diskutere sine masteroppgaver i et større forum og med ulike aktører, som medstudenter, forskere, evt. andre prosjektmedarbeidere. Sentrale forskningsrelaterte emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov, og det vil legges til rette for ytterligere metodisk opplæring gjennom forelesninger. Studenten skal delta aktivt i forelesninger og seminarer.

Veiledning

Studenter og veileder utformer en veiledningskontrakt som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektskisse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studenten i tillegg få veiledning i tre seminarer.

Course requirements

The pharmacology course deals with drugs’ mechanisms of action and effects on the body (pharmacodynamics) and with what happens to a drug from when it enters the body until it has left it (pharmacokinetics). The course covers the most important groups of pharmaceuticals, including contrast agents used for diagnostic imaging examinations and treatment, the administration of drugs, including calculations, management and documentation, as well as applicable laws and regulations.

Assessment

Passed first year of the programme or equivalent.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

The work and teaching methods include flipped classroom, lectures, seminars, skills training and self-study. In seminars, the students work in groups.

Examiners

The following must have been approved in order for the student to take the exam:;

  • a minimum attendance of 80% at scheduled seminars and skills training sessions
  • an individual written drug calculation test in accordance with set criteria