EPN-V2

MAJO4300 Advanced Midwifery Care Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfaglig ekspertise
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har fokus på fødsel, familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig kompetanse, samt bli bevisst klinisk praksis som en viktig arena for kunnskaps- og fagutvikling. Dette krever at studenten får innblikk i og mulighet til kritisk refleksjon både i dybden og bredden innen jordmors funksjons- og ansvarsområder.

Jordmorvirksomhet i skjæringspunktet mellom normalitet og risiko er også et viktig fokus. Ulike tema blir diskutert i lys av mangfold. Å være opptatt av det normale innebærer et ansvar for å oppdage og respektere grensene for det kompliserte.

Læringsaktiviteten i temaet er organisert i følgende tema: anatomi og fysiologi, normalt svangerskap, normal fødsel og barselperiode, patologisk svangerskap, fødsel og barselperiode, barnet (intrauterint og nyfødt) og støttefag (kommunikasjon, juss, etikk, ernæring og fysisk aktivitet, psykososiale aspekter ved familiedannelse).

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet og barseltiden
  • kan identifisere og analysere kvinnehelse i et livsløpsperspektiv
  • kan identifisere og implementere kultursensitiv veiledning i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med oppfølging av kvinner og familier i svangerskapet og i barseltiden
  • kan oppdage unormale forhold i svangerskapet og barseltiden og iverksette relevante tiltak
  • kan bidra til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- fødsel og barselomsorgen til beste for familiens behov
  • an anvende prinsipper for prevensjonsveiledning og innsetting og fjerning av langtidsvirkende reversible prevensjon (LARC) i samhandling med brukerne
  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter i møte med ungdom, gravide og partner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan veilede selvstendig innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse
  • kan utøve kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide, partner og familien

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:

Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.

Ferdighetstrening

I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f. eks.f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.

Praksisstudier

Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.

Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.

Veiledning i praksisstudier

Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.

For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.

Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.

Krav til praksissteder

For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen i emnet:

  1. Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
  2. Skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord, og den skal presenteres for praksis- eller fagfellesskapet. Studentene skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
  3. Egenvurdering av praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord.  Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner, etter angitte føringer
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil i hovedsak bli veiledet av en jordmor fra praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner. Praksisveileder skal ha en midtvurdering med studenten senest tre uker før emnet er ferdig. Denne samtalen skal dokumenteres. Ved behov arrangeres veiledningssamtale mellom student, praksisveileder og universitetets veileder. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til sluttvurdering. Universitetets veileder har ansvar for å ha kontakt med praksisveileder om studentens faglige utvikling, samt veiledning på skriftlige arbeidskrav.

Assessment

Ikke relevant

Permitted exam materials and equipment

  • Arbeidskravene i emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1 og MAJO4100 Kvinnehelse- seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være godkjent.

Grading scale

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi i fødsel- og barselsituasjoner
  • vurdere psykososiale prosesser i fødsel, barseltid og familiedannelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige juridiske og etiske retningslinjer
  • kan anvende og analysere relevante prosedyrer, metoder og medisinske hjelpemidler
  • kan legge til rette for, analysere og fremme normale fødsels- og barselforløp og har kompetanse til å reagere i situasjoner som avviker fra det normale
  • kan anvende og analysere relevante metoder for lindring av fødselssmerte under veiledning
  • kan analysere behov for å utføre kunnskapsbasert veiledning om amming og ernæring
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i utvikling av faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglig kompetanse og kompetanseutvikling
  • kan gjennomføre jordmorfaglige arbeidsoppgaver som fremmer samarbeid og brukermedvirkning, og tilkjennegir respekt og forståelse for kulturelt mangfold
  • kan kommunisere med brukere, medstudenter og fagfellesskapet om faglige problemstillinger relatert til fødsel, barsel og familiedannelse

Examiners

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet:

Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.

Ferdighetstrening

I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f. eks.f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.

Praksisstudier

Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.

Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.

Veiledning i praksisstudier

Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.

For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.

Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.

Krav til praksissteder

For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.