EPN-V2

MAJO4300 Advanced Midwifery Care Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfaglig ekspertise
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar opp jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning. Det blir fokusert på begreper, modeller og teorier i jordmorfag samt tematikk som synliggjør faglige, etiske og juridiske dilemma. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike dilemma som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av hvordan jordmortradisjonen skal bevares og videreutvikles i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.

Jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning blir problematisert og diskutert i en filosofisk og vitenskapsteoretisk sammenheng.

I tillegg til de nevnte tema vil studenten fordype seg i og videreutvikle kunnskap i tema som ble introdusert i emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel, barsel og familiedannelse 1. Emnet gjennomføres over en periode på 3-4 uker i slutten av 2. semester.

Required preliminary courses

Emnet belyser ulike perspektiv på utdanning og læring innen fagområdet design, kunst og håndverk. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, lærerrollen og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Tverrfaglige tema fra skolen relateres til og drøftes i en faglig kontekst. Bærekraftig utvikling, kritisk refleksjon, kvalitetsvurderinger, kultur og medborgerskap drøftes i lys av lærerrollen og aktuelle læreplaner.

Learning outcomes

  • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
  • har inngående kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger de praktiske og estetiske fagene.
  • har inngående kunnskap om profesjon og undervisning, læring og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv.
  • har inngående kunnskap om design, kunst og håndverk som skole-, kultur-, og forskningsfag i samtid og historisk kontekst.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold innen utdanningfeltet design, kunst og håndverk
  • kan analysere og vurdere læreplaner som grunnlag for undervisning og drøfte tendenser innen fagfeltet, med utgangspunkt i praksiserfaringer og forskningsbasert kunnskap
  • kan ta stilling til og nyttiggjøre seg av nasjonal, nordisk og internasjonal fagdidaktisk forskning.
  • behersker krav til akademisk skriving.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan ut fra fagets muligheter bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk.
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av aktuelle læreplaner og betydningen av profesjonsfelleskap.

Course requirements

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops, samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Assessment

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon om kunnskapsstatus for et selvvalgt område innen innen fagdidaktisk forskning med tilhørende sammendrag (200-300 ord) som oppsummerer hovedfunn. Presentasjonene organiseres som en forskningskonferanse der studentene deltar som opponenter for hverandre og innleder drøfting.
  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Permitted exam materials and equipment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager med tema "kunnskapsstatus". Omfang: 3000- 3500 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.