EPN-V2

MAJO4300 Advanced Midwifery Care Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfaglig ekspertise
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet tar opp jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning. Det blir fokusert på begreper, modeller og teorier i jordmorfag samt tematikk som synliggjør faglige, etiske og juridiske dilemma. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike dilemma som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av hvordan jordmortradisjonen skal bevares og videreutvikles i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.

Jordmorfagets tradisjon, utvikling og tenkning blir problematisert og diskutert i en filosofisk og vitenskapsteoretisk sammenheng.

I tillegg til de nevnte tema vil studenten fordype seg i og videreutvikle kunnskap i tema som ble introdusert i emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel, barsel og familiedannelse 1. Emnet gjennomføres over en periode på 3-4 uker i slutten av 2. semester.

Required preliminary courses

Eksamen i emne TLP6200 må være bestått før eksamen i emne TLP7100 kan avlegges.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte perspektiver, teorier og modeller som er relevante for jordmorfaget og har betydning for fagutøvelsen
  • kan drøfte organisering og tilrettelegging av svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg og konsekvenser dette kan ha for videreutvikling av fag og funksjon
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i jordmorfagets egenart nasjonalt og globalt, samt etiske, juridiske og helsepolitiske føringer
  • kan analysere jordmorfag og jordmorvirksomhet på bakgrunn av historie, tradisjon og samfunnets behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere ulike dilemma som oppstår i skjæringspunktet mellom bruk av tilgjengelig medisinsk teknologi og forsvarlig håndtering av situasjonen uten unødvendig inngrep.
  • kan kritisk vurdere forskning og knytte dette til kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • anvende prinsipper for kunnskapsbasert praksis i komplekse faglige utfordringer
  • kommunisere og diskutere om faglige problemstillinger relatert til fødsel og familiedannelse

Teaching and learning methods

Følgende tre arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gjennomføre veiledning av medstudent i gruppe på 3-5 studenter. Dette utføres for at studenten skal kunne dokumentere praktisk kompetanse. Omfang: om lag 25 minutter.
  • Overforstående sekvens gjennomføres med minst en medstudent som observatør. Studentene skal observere veiledningen, ta notater og gi tilbakemelding.
  • Veiledningen (jf. første kulepunkt) dokumenteres skriftlig av hver enkelt student med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsene. Observatørens notater og tilbakemelding legges til grunn for vurderingen av gjennomføringen.

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet. Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fravær ut over 20 % kan kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen.

Course requirements

Eksamen består av to deler:

Del 1: Det skal utarbeides et skriftlig undervisningsopplegg i grupper på 2-4 studenter. Eksamen går over to uker og har et omfang på ca. 5000 ord +/- 10%. Undervisningsopplegget skal omhandle gruppeveiledning av kolleger eller elever i bil og i klasserom, og begrunnes pedagogisk og didaktisk opp mot pensumlitteraturen.

Del 2: Framføring av undervisningsopplegget (gruppe), omfang 20-30 min.

Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er gjennomført eller ikke bestått som må tas om igjen. Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Assessment

Del 1: Alle hjelpemidler tillatt

Del 2: Notater fra undervisningen og litteratur fra pensumlista

Permitted exam materials and equipment

Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått, og vektes 50% hver. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer på begge eksamensdelene.

Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år

Examiners

Emnet utgjør 15 studiepoeng. Det er fokus på veiledning av grupper gjennom at studentene må planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningsprosesser i grupper. Studentene skal ha innsikt og ferdigheter i metoder og modeller for veiledning i grupper, og ha inngående kjennskap til grunnleggende organisasjons- og systemteori/profesjonskunnskap, samt arbeide med utviklings- og endringsprosesser.

Temaet Pedagogisk gruppeveiledning, handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium.