Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4300 Advanced Midwifery Care Course description
- Course name in Norwegian
- Jordmorfaglig ekspertise
- Study programme
-
Master's Programme in Midwifery
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- a minimum attendance of 80% in teaching specified as ‘compulsory attendance’ in the lecture schedule programme (TP)
- a minimum attendance of 90% in experience-based practical training with a scope of 10 days
- supervision of a fellow student, 5 sessions of 45 minutes each, based on an adapted exercise plan Individual subject note that explains the reasoning behind the exercise plan and experience acquired through its implementation, 1,000 words (+/- 10%). The subject note will be subject to assessment
- course in lifesaving first aid within the past year.
Coursework requirements for INTER1100 ‘The Same Child - Different Arenas’
- Submitted individual log. Scope:;500 words (+/- 10 %).;In order to write the log, the student must first attend a seminar over two days.;;
Required preliminary courses
The student must have passed MAJO4000 Midwifery Care during Childbirth and Starting a Family 1.
Learning outcomes
Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Tilleggskrav
- Minst 40 prosent stilling i en ordinær offentlig eller privat barnehage (ikke familiebarnehage, åpen barnehage eller barnehage med færre barn enn 30), gjennom hele studietiden. Ansettelsesforholdet må dokumenteres i eget skjema som består av en bekreftelse på tilsetting og samarbeid om gjennomføring av studiet.
Studiet forutsetter at studenten er tilsatt i en barnehage, at denne kan benyttes aktivt som en læringsarena for både studenten og medstudenter, og at barnehagen kan utpeke en mentor for studenten som kan følge denne gjennom hele studietiden. Ved endring i tilsettingsforholdet i studietiden må studenten orientere OsloMet og ny samarbeidsavtale må inngås.
Teaching and learning methods
Exam content: The learning outcomes
Exam form: An individual thesis and an individual oral exam including a presentation of the thesis, up to 1.5 hour. The master’s thesis can be written as a monograph of up to 100 pages or as an article manuscript with an elaborated addition, where the addition can be up to 45 pages.
The written thesis must be awarded a grade of A-E (preliminary grade) in order for a student to take the oral exam. The final grade is set after the oral exam. The oral examination may adjust the final grade up or down a grade.
Theses are written in Norwegian or English. The oral exam can be taken in Norwegian or English, regardless of which language the thesis was written in.
Students can appeal against the grade set for the written part of the exam in accordance with Section 5-3 of the Act relating to Universities and University Colleges.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
An academic assignment of up to 2,000 words with an oral presentation on a given topic. The students will work in groups. The purpose of the assignment is for students to acquire in-depth knowledge of a particular topic and being able to analyse health-related challenges, and acquire skills in communicating about and discussing midwifery issues.
If a group fails or one or more students in the group are absent during the presentation, the presentation must be given to the lecturer. The group is entitled to one more attempt.
Assessment
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Home exam in groups of up to three students, over two days. Maximum length: 2,000 words.
Permitted exam materials and equipment
Barnehagelærerutdanningen skal bygge på forskningsbasert kunnskap og etablere møteplasser for forpliktende samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og profesjonsfelt. For å utvikle en helhetlig profesjonskompetanse skal det være et forpliktende samarbeid mellom studentenes barnehage, praksisbarnehager og OsloMet. Arbeids- og undervisningsformene skal bidra til at studentene tilegner seg profesjonsfaglige kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Dette danner grunnlaget for studentenes handlingskompetanse og evne til kritisk refleksjon over egen og barnehagens pedagogiske praksis.
I dette studiet veksler studenten mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS). Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier, og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger.
Undervisningen vil foregå i ulike format, med fellesundervisninger for hele kullet, og ellers i seminargrupper eller mindre studiegrupper. Samhandling og kollektive læreprosesser både med medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass er viktige element i studiet.
Struktur for samlinger på campus, nett og barnehagene
I alle fire studieårene veksler undervisningen mellom fysiske samlinger på campus, digital undervisning på nett og studiesamling i barnehagen. Det tilstrebes en tredeling mellom de ulike samlingsformene gjennom hele studieåret.
Studiet har samlinger på nett eller i barnehagene de ukene det ikke er samlinger på campus. Noen av nettsamlingene foregår i nåtid i virtuelle klasserom og forutsetter at studentene er online samtidig. Andre samlinger er lagt opp til at de kan gjennomføres på andre tidspunkt. Samlingene i barnehagen rullerer mellom barnehagene i studiegruppen, og mellom og være studentledet og ledet av ansatte ved universitetet.
Samlingene på nett forutsetter at studentene har kjennskap til digitale verktøy og har nødvendig utsyr for å kunne delta i nettsamlinger. Nettsamlingene inneholder ulike digitale læremidler og læringsressurser, f. eks webinarer, online undervisning, oppgaver, diskusjoner i både skriftlig og muntlig form. Undervisningen på nett organiseres slik at studentene kan utvikle gode relasjoner i digitale omgivelser for å skape et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø som fremmer interaksjon, engasjement og motivasjon for læring. Den digitale læringsplattformen skal også bidra til å skape helhet og sammenheng mellom de ukentlige samlingene.
Helheten og progresjonen i studiet sikres gjennom studentaktive læringsformer (aktiviteter) som knyttes sammen gjennom pedagogiske dokumentasjonsprosesser og kritisk refleksjon. Refleksjon og fordypning skjer i perioden mellom samlingene og knyttes tett opp til studentens arbeidsplass og den pedagogiske praksisen.
Grading scale
The exam is assessed using a grade scale with grades from A to E for pass and F for fail.
Examiners
4 credits overlap with FYSIO1000, 6 credits overlap with MENDI1000, 1 credit overlaps with FYSIO1100 and MENDI1100, 5 credits overlap with FYSIO1200 and MENDI1200, 5 credits overlap with FYSIO1300, and 3 credits overlap with MENDI1300.