EPN-V2

MAJO4200 Research Theory and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på kunnskapsbasert praksis, forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling og jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner.

Emnet vil gi en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål. Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater.

Emnet er todelt med del A i første semester og del B i andre semester.

Recommended preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har bred kunnskap om forebyggende helsearbeid; kan se dagens helseutfordringer i et samfunnsmessig, historisk, globalt og økologisk bærekraftig perspektiv, og relatere dem til ulike helse- og oppvekstyrker
  • Har kunnskap om omsorg, og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper innen helse- og oppvekstyrker
  • Har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innen helse- og oppvekstyrker og læreryrket
  • Har kunnskap om læring og forutsetninger for læring

Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere læreplaner og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere egen undervisningspraksis, med vekt på undervisningsplanlegging
  • Kan lede læringsprosesser og anvende kunnskap om kommunikasjon og konfliktløsning til å skape et konstruktivt læringsmiljø og gode samarbeidsforhold
  • Kan kommunisere og samhandle med elever, kolleger og ulike samarbeidspartnere
  • Kan benytte egnede undervisningsmetoder og veiledningstrategier tilpasset ulike situasjoner og målgrupper
  • Kan analysere kompetansebehovet når det gjelder digital kompetanse, omsorgsutøvelse og forebyggende helsearbeid i ulike helse- og oppvekstyrker

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan identifisere og drøfte ulike faktorer som kan fremme helse og forebygge sykdom og helseskade, og kan relatere helseforhold til kulturelle, verdimessige og ideologiske strømninger
  • Har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer og verdigrunnlag, og kan forankre opplæringen i disse
  • Kan legge til rette, og drøfte betingelsene for en relevant og helhetlig yrkesopplæring
  • Kan relatere eget lærerarbeid til skolens verdigrunnlag, og arbeide aktivt for å fremme dette

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

I tillegg er det en sterk anbefaling å ha følgende førkunnskap:

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsdesign samt analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger
  • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
  • kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområde

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
  2. Skriftlig oppgave i gruppe på 4- 6 studenter, på inntil 1500 ord, (MAJO4200A) med en veiledningstime i gruppe. Hverandrevurdering og fremlegg/ diskusjon av oppgaven på seminar.
  3. Oppgave i gruppe på 2-4 studenter (MAJO4200B), i form av utarbeidelse av prosjektbeskrivelse på inntil 1500 ord, med én obligatorisk veiledning.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (flervalgsoppgaver). Varighet: 2 timer.

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator utlevert fra OsloMet.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Emnet omhandler folkehelse, livsmestring og grunnleggende forhold knyttet til læreryrkets og helse- og oppvekstyrkenes relasjonelle karakter. Det legges spesielt vekt på kommunikasjon med og samhandling mellom mennesker med ulik bakgrunn, og i ulike roller, aldre og livssituasjoner. Omsorg og omsorgens særtrekk står sentralt. Med utgangspunkt i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, relateres dagens helse- og omsorgsutfordringer til yrkesutøvelsen innen de enkelte helse- og oppvekstyrkene. Ulike innfallsvinkler til forebyggende helsearbeid blir vektlagt. Læreplananalyse og undervisningsplanlegging står sentralt, og emnets innhold knyttes spesielt til arbeid med verdigrunnlaget i opplæringens overordnede del.