EPN-V2

MAJO4200 Research Theory and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med ulike design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver for jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).

Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).

Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema. 

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte de sentrale vitenskapsteoretiske tradisjonene som jordmorfaget bygger på
  • identifisere og analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter 

Studenten

  • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
  • kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetode, empiriske funn og betydning av ny kunnskap til eget fagområde
  • kan analysere og reflektere over forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger

Teaching and learning methods

Emnet gir kunnskap om hva som hemmer og fremmer utvikling og omstilling i arbeidslivet. Studentene lærer å analysere endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Endring, utvikling og omstilling drøftes i forhold til ledelsesmodeller og den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • modeller for markedstilpasninger,
  • institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier, og
  • omstillingsprosesser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner,
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser, og
  • planlegge og gjennomføre omstillinger.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier,
  • lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp, og
  • vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier.

Assessment

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utformingen av notatet vil bli beskrevet på første samling.

Arbeidskravt må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere én forbedret versjon innen angitt frist.

Grading scale

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon / arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling. Oppgaven skal ha et omfang på 10 sider / 23 000 tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.