EPN-V2

MAJO4200 Research Theory and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med ulike design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver for jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).

Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).

Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema.

Recommended preliminary courses

Masteroppgaven vurderes av èn intern (ikke veileder) og èn ekstern sensor

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte de sentrale vitenskapsteoretiske tradisjonene som jordmorfaget bygger på
  • identifisere og analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
  • kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetode, empiriske funn og betydning av ny kunnskap til eget fagområde
  • kan analysere og reflektere over forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Course requirements

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om relevant forskning, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen jordmorfag
  • kan anvende anerkjente vitenskapelige metoder for å gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt
  • har inngående forståelse av datainnsamling og de vanligste formene for kvantitativ og kvalitative dataanalyser
  • har inngående kunnskap om forskningsetikk og formelle krav til forskningsprosjekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • formulere en klar problemstilling for materialet som skal benyttes
  • vise forståelse av forholdet mellom teoretisk rammeverk og det aktuelle empiriske materiale eller teoretiske funn
  • gjennomføre metodologiske overveielser og analyser og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse
  • kommunisere jordmorfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
  • utvikle et forskningsdesign og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende vitenskapelige og forskningsetiske normer
  • kritisk analysere teorier og metoder og anvende disse til å strukturere et faglig resonnement

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse til å initiere og gjennomføre avgrensede forskning- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
  • kan utforme, igangsette og gjennomføre mindre studier
  • kan vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • kan formidle resultater av egen og andres forskning
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i nytenkning og videreutvikling av jordmorfaget
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Mastergradsoppgaven

Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet vitenskapelig- eller utviklingsarbeid og skrives i gruppe på to studenter. I særskilte tilfeller kan det søkes om å skrive alene. Oppgaven skal bygge på en problemstilling, et tema eller en hypotese som er relevant for jordmorfaget. Oppgaven kan inngå som en avgrenset, men selvstendig del av interne eller eksterne forsknings- eller fagutviklingsprosjekter.

Masteroppgaven kan skrives som monografi, vitenskapelig artikkel eller en klinisk retningslinje, prosedyre, informasjonsbrosjyre eller informasjonsvideo. Datainnsamling og bearbeiding av data i forbindelse med masteroppgaven vil for enkelte studenter skje i andre land, noe som gir mulighet til et bredere og globalt perspektiv på kvinners seksuelle og reproduktive helse.

Aktuelle forskningsdesign og datakilder for mastergradsoppgaven

  • Empirisk tilnærming: studenten kan velge kvalitative eller kvantitative forskningsdesign.
  • Forskningsbasert fagutviklingsprosjekt med utgangspunkt i kliniske retningslinjer, etablert klinisk praksis eller brukererfaringer relatert til jordmors funksjons- og ansvarsområde

Systematisk litteraturstudie

Assessment

Emnet gjennomføres med følgende arbeids- og undervisningsformer: forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid, skriftlig og muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse og masteroppgaven, seminar hvor studenten oppøver evne til vitenskapelig argumentasjon og kritisk refleksjon av eget og medstudenters arbeid gjennom opponentskap, samt veiledning. Disse arbeids- og undervisningsformer kommer til uttrykk gjennom tre seminar som arrangeres i løpet av emnet. Seminarene har fokus på metodologiske og substansielle problemstillinger. Studentene skal presentere og diskutere sine masteroppgaver i et større forum og med ulike aktører, som medstudenter, forskere, evt. andre prosjektmedarbeidere. Sentrale forskningsrelaterte emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov, og det vil legges til rette for ytterligere metodisk opplæring gjennom forelesninger. Studenten skal delta aktivt i forelesninger og seminarer.

Veiledning

Studenter og veileder utformer en veiledningskontrakt som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til inntil 10 timers veiledning på mastergradsoppgaven (inkludert eventuelt veiledning på prosjektskisse). Hver gruppe får tildelt en hoved- og evt. en biveileder. Studenten i tillegg få veiledning i tre seminarer.

Permitted exam materials and equipment

In order to take this course, the student must be familiar with the material covered in the bachelor's degree, such as HTML/CSS, databases and XML, as the course builds on this material.

Grading scale

Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.

Opptakskrav

Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.

Examiners

In the course, technologies, standards and protocols, which form the basis for modern web-based information services, are studied. Important principles, methods and techniques that are used when developing web-based services and digital libraries are also examined, including:

  • Knowledge of key technical web standards
  • Web and service architectures
  • Fundamental and general principles of interoperability
  • The core principles related to the development of a production line for the processing of data including transformation, enrichment, data quality and publication
  • Different ways of ensuring interoperability between metadata formats
  • Knowledge of widely used protocols and standards that support interoperability between information systems