EPN-V2

MAJO4200 Research Theory and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet er todelt og fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske forankring og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med både kvantitativt og kvalitativt design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver på jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).

Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).

Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema. Del A gjennomføres over ti uker og går parallelt med MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Del B går over tre til fire uker i 2. semester av studiet.

*Emnet tilbys også studenter med allerede avlagt jordmorutdanning som videreutdanning etter rammeplan og forskrift av 2005, og som er tatt opp på masterstudiet i jordmorfag og innvilget fritak for deler av studiet. Det vil bli et eget studieløp for disse studentene med oppstart i august.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner som jordmorfaget bygger på
  • har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er relatert til fagfeltet
  • kan identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
  • har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis innen fagfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • anvende relevante forskning- og fagutviklingsmetoder i planlegging av et selvstendig prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere ulike perspektiv på jordmorfaget og forstå konsekvenser for klinisk jordmorvirksomhet
  • analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagfeltet

Teaching and learning methods

Det veksles mellom forelesninger, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper, analyse og skriftlig og muntlig presentasjoner i studiegruppesamlinger og seminar.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Artikkelgransking med fremlegg på seminar (4200A): Hensikten er å oppøve evnen til å analysere og vurdere forskning. Studentene skal i grupper kritisk granske to artikler som er publisert i et relevant, engelskspråklig tidsskift. Det skal være en kvalitativ- og en kvantitativ forskningsartikkel. Anvend Kunnskapssenterets sjekkliste for aktuell metode som arbeidsredskap. Gjør rede for refleksjonene som ligger til grunn for granskingen. Det arrangeres et seminar der resultatene fremlegges og diskuteres. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e)).

2. Bearbeiding av data (4200B): Formålet er å trene på analyse, oppsummering og diskusjon av data, både kvalitative og kvantitative. Bearbeiding av data blir organisert i en todagers workshop. Studentene arbeider i studiegrupper. Emneansvarlige lærere er ansvarlig for å finne fram til data studentene kan arbeide med, og de er veiledere i workshoparbeidet. Workshoparbeidet avsluttes med et internt seminar der studentene presenterer sitt arbeid. Det utarbeides eget program for seminaret. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon for faglærer(e). Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet tre dager.

Omfang inntil 3000 ord.

Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av èn intern og èn ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Pensumliste

Pensumlitteratur omfatter ca. 1100 sider.

Bjørndal, A., Flottorp, S. & Klovning, A. (2013). Kunnskapshåndtering i medisin og helsefag (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Magnus, P. & Bakketeig, L. S. (2013). Epidemiologi (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Malterud, K. (2011). Kvalitative metoder i medisinsk forskning: En innføring (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.

Polit, D. F. & Beck, C. T. (2017). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice (10. utg.). Philadelphia, Pa: Wolters Kluwer Health. [Kap. 1, 3, 4, 9-12, 16-19 og kap. 21-25]

Ruyter, K. W., Førde, R. & Solbakk, J. H. (2014). Medisinsk og helsefaglig etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 4 (s. 187-271) og Kap. 6 (s. 327-351)]

Thomassen, M. (2006). Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag. Oslo: Gyldendal akademisk.

(Pensumliste ajour: 2017-01-26. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)