EPN-V2

MAJO4100 Sexual and Reproductive Health and Rights Course description

Course name in Norwegian
Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Elective modules, Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

The focus of this course is human sexual and reproductive health and rights in a life cycle course perspective, founded on knowledge-based practice. Adolescents and young people’s sexual and reproductive health are emphasized, as an important part of health promoting practices to improve well-being and public health. Women’s health and challenges related to reproduction is an important part of this course.

The course is both directly and indirectly related to United Nations sustainability goals, including health, gender equality and poverty eradication. As basis for exercising health promotion and relevant prevention as pertains to sexual and reproductive health, this course will emphasize counseling, communication and relevant pedagogics. Throughout this course the various topics will be problematized and discussed from a variety of global, national, historic and cultural perspectives focusing on values and human rights. The meetings with young people or adults may take place in intimate and unpredictable situations. It is important that the students are aware of, their own as well as others, perceptions of body, gender and sexual rights.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk- estetiske læringsprosesser
  • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse

Learning outcomes

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenter skal gjennomføre minst to dagers observasjon på småskoletrinnet, fortrinnsvis i første klasse. Observasjonen skal gjennomføres på bakgrunn av en godkjent problemstilling (nærmere retningslinjer gis ved semesterstart). Studenter som gjennomfører totalt 10 dagers praksis første året på masterstudiet, kan gjøre observasjonen i forbindelse med denne praksisen.
  • Etter gjennomført observasjon leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %. Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på ca. 15 minutter på universitetet.
  • Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret, og både notat og seminarinnlegg må godkjennes.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Course requirements

Eksamen består av en individuell, skriftlig hjemmeoppgave (fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område på 6000 ord +/-10 %. I fagartikkelen skal kandidaten utnytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt). Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Permitted exam materials and equipment

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Grading scale

Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.

Examiners

Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

  • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver
  • Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage - skole
  • Faglig tilrettelegging for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng
  • Kommunikasjon og klasseromskultur
  • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, meningsskaping og dialog
  • Faglig tilrettelegging for undervisning og didaktisk refleksjon
  • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen