EPN-V2

MAJO4000 Midwifery Care and Starting a Family Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfag - fødsel og familiedannelse
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet består av praksisstudier som bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse. Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet i føde- og barselavdeling. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Det er viktig at studenten er bevisst både egen og andres oppfatning av kropp, kjønn og seksuelle rettigheter.

Emnet går over 10 uker. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil tilby varierte arenaer for praksis, jmf ‘Kvantitetskrav’.

MAJOPRA10/B og MAJOPRA20/B har en ramme på 20 uker, som er fordelt med 10 uker i MAJOPRA10/B og 10 uker i MAJOPRA20/B. Kullet deles i to, der ene delen tar MAJOPRA10/B først, etterfulgt av MAJOPRA20/B. Den andre delen tar omvendt rekkefølge.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi, patofysiologi i fødsel og barselsituasjoner
  • kan drøfte hvordan fødsel og barseltid kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
  • kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i føde- og barselomsorgen

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige, juridiske og etiske retningslinjer
  • kan analysere og bruke aktuelle prosedyrer, metoder samt digitale og medisinsktekniske hjelpemidler
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og administrere ikke-medikamentell og medikamentell smertelindring under fødsel
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon under veiledning
  • kan gi informasjon og veiledning tilpasset pasienters, brukeres og pårørendes helsekompetanse, herunder kunne kommunisere via profesjonell tolk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å tilrettelegge for en respektfull, forutsigbar og fleksibel omsorg som ivaretar behovene til kvinnen, barnet og partneren
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å fremme en god ammestart, ta et selvstendig ansvar for å støtte og veilede i amming, samt ivareta og støtte de som ikke kan, eller ikke ønsker å amme
  • kan analysere og anvende kunnskap om egen og andres rolle i ulike former for samarbeid
  • kan kommunisere og samhandle med brukere og familier

Teaching and learning methods

Undervisningen er seminarbasert og i stor grad drevet av studentene selv. Gruppeveiledning og tilbakemelding med følgende faglige aktiviteter:

  • Bidra med egenproduserte tekster.
  • Lese og diskutere andre masteroppgaver i samfunnsfagdidaktikk.
  • Lese medstudenters tekster og gi læringsfremmende tilbakemelding

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
  2. AmmE-læring nettkurs
  3. Pediatri nettkurs
  4. «Studentaktiv læring/hverandreundervisning» i gruppe på 4-6 studenter

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Deltakelse på seminarundervisning

Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt med forberedte innlegg til diskusjon i minst 8 seminarer.

Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt akademisk skriving og forskningsmetode, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

Notat med tema og problemstilling for masteroppgaven

Studenten skal levere et notat på 500 ord (+/- 10%) med tema, foreløpig problemstilling og metodevalg til masteroppgaven med kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Notatet danner grunnlag for tildeling av veileder.

Prosjektskisse

Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgaven og levere en prosjektskisse på 1800 ord (+/- 10 %) med kildehenvisninger i tråd med APA-stilen.

Litteraturgjennomgang

Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1500 ord (+/- 10 %) med kildehenvisninger i tråd med APA-stilen.

Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse av hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Formålet med arbeidskravene er å sette i gang skrivingen av masteroppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Bestått/Ikke bestått.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av en intern og en ekstern sensor.