EPN-V2

MAIKT4300 Digital Citizenship Course description

Course name in Norwegian
Digitalt medborgerskap
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Learning outcomes

The aim of this course is to give the students the tools to participate and critically evaluate in and teach about digital democratic processes in society

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • Has advanced knowledge of the interrelationships between digital citizenship and civic participation
  • Has advanced knowledge of the role of technology in a digitalised society

Skills

The student

  • Can identify and communicate key concepts related to digital citizenship
  • Can critically evaluate conceptions of digital citizenship
  • Has the ability to initiate learning processes related to digital citizenship
  • Can apply knowledge on digital citizenship and civic participation to design and perform relevant teaching and learning processes

General competence

The student

  • Understands how to engage with digital citizenship in a digitalised society
  • Understands the importance of safety, literacy, and ethics in a digitalized society
  • Can communicate key concepts in digital citizenship to colleagues and students

Content

En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

Teaching and learning methods

The course is designed for students to be physically present, but may also be adapted to students who participate online. Synchronous participation is recommended. No video recordings of the teaching and learning sessions are made. Work methods are student-active and collaborative. The students are expected to take active part in discussions and supposed to read the course literature on their own. The course work requirements will ensure that the student acquires sufficient theoretical knowledge to participate in oral and internet-based discussions during the semester. The course may be taught in English if English speaking students attend.

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • for heltidspesialiseringer: Ett muntlig fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
  • for deltidspesialiseringer: To muntlige fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).

Permitted exam materials and equipment

Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 13.000 ord +/- 10%

  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet. Dersom maksimal lengde ikke oppgis i det aktuelle tidsskriftets forfatterveiledning, er maksimal lengde 8000 ord. Kappen skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10%

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er anledning til å gjenbruke egenprodusert tekst fra MAVIT4070 i masteroppgaven uten at det egensiteres.

Examiners

Gradert skala A-F.