Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT4100 Digital School Development and Project Management Course description
- Course name in Norwegian
- Digital skoleutvikling og prosjektledelse
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students will be assessed according to a digital portfolio consisting of two elements:
- Presentation of a revised version of one of the course work requirements 1, 2 or 4, including your own comments on strengths and weaknesses. Length of presentation varies according to the chosen course work requirement (see above).
- A scientific text (about 2250 words +/- 10 %) discussing a self-defined research question within the field of e-assessment. The essay should employ at least two of the theoretical approaches presented in this course literature, and discuss the research questions according to these approaches.
New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. If a student fails a revised version of the portfolio can be submitted.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
- har oversikt over og kan analysere teorier og metoder innenfor skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om digital skoleutvikling og prosjektledelse
- kan bruke relevante teorier og metoder for å analysere organisasjoners digitale situasjon
- kan iverksette, lede og gjennomføre et skoleutviklingsprosjekt knyttet til digital teknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og vurdere relevante etiske problemstillinger innenfor fagområdet
- kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling og prosjektledelse både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling og prosjektledelse
Content
Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:
- Organisasjonsteori relatert til utvikling og bruk av digital teknologi
- Prosjektorganisering
- Læring i organisasjoner
- Teknikker og metoder for estimering, risikovurdering, planlegging, gjennomføring og rapportering
Teaching and learning methods
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over internett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. Studentene skal gjennomføre en større prosjektoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er deloppgaver fram mot eksamensrapporten. På denne måten blir progresjon i arbeidet med eksamensrapporten og faglig og akademisk modning hos studentene sikret. Arbeidskravene kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil 4 personer. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav er knyttet til arbeidet med prosjektet:
- Valg og beskrivelse av organisasjon, mål og prosjektmandat, med begrunnelse (800 ord +/- 10%)
- Utvikling av prosjektplan for eget prosjekt (800 ord)
- Dokumentasjon av prosjektforløpet i henhold til prosjektplanen (800 ord)
- Medstudentrespons på arbeidskrav (300-500 ord / 5 minutter)
Assessment
Individuell rapport, omfang 3000 ord, pluss minus 10 prosent.
Innleveringen er et sluttprodukt av prosjektarbeidet gjort i arbeidskravene, omfang 2500 ord +/- 10 prosent. I tillegg til en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang 500 ord +/- 10 prosent. Totalt 3000 ord.
Når to til fire studenter samarbeider om en prosjektoppgave, kan omfanget økes til 3500 ord +/- 10%. I tillegg skal hver student skrive en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang på 400 ord +/- 10 prosent.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan revidert rapport leveres til ny eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.
Examiners
Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.