EPN-V2

MAIKT4100 Digital School Development and Project Management Course description

Course name in Norwegian
Digital skoleutvikling og prosjektledelse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om digital skoleutvikling og prosjektledelse. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
    • har oversikt over og kan analysere teorier og metoder innenfor skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om digital skoleutvikling og prosjektledelse
    • kan bruke relevante teorier og metoder for å analysere organisasjoners digitale situasjon
    • kan iverksette, lede og gjennomføre et skoleutviklingsprosjekt knyttet til digital teknologi

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere og vurdere relevante etiske problemstillinger innenfor fagområdet
    • kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling og prosjektledelse både med spesialister og allmennheten
    • kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling og prosjektledelse
  • Content

    Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:

    • Organisasjonsteori relatert til utvikling og bruk av digital teknologi
    • Prosjektorganisering
    • Læring i organisasjoner
    • Teknikker og metoder for estimering, risikovurdering, planlegging, gjennomføring og rapportering
  • Teaching and learning methods

    Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over internett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.

    Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. Studentene skal gjennomføre en større prosjektoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er deloppgaver fram mot eksamensrapporten. På denne måten blir progresjon i arbeidet med eksamensrapporten og faglig og akademisk modning hos studentene sikret. Arbeidskravene kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil 4 personer. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

    Følgende arbeidskrav er knyttet til arbeidet med prosjektet:

    • Valg og beskrivelse av organisasjon, mål og prosjektmandat, med begrunnelse (800 ord +/- 10%)
    • Utvikling av prosjektplan for eget prosjekt (800 ord)
    • Dokumentasjon av prosjektforløpet i henhold til prosjektplanen (800 ord)
    • Medstudentrespons på arbeidskrav (300-500 ord / 5 minutter)
  • Assessment

    Individuell rapport, omfang 3000 ord, pluss minus 10 prosent.

    Innleveringen er et sluttprodukt av prosjektarbeidet gjort i arbeidskravene, omfang 2500 ord +/- 10 prosent. I tillegg til en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang 500 ord +/- 10 prosent. Totalt 3000 ord.

    Når to til fire studenter samarbeider om en prosjektoppgave, kan omfanget økes til 3500 ord +/- 10%. I tillegg skal hver student skrive en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang på 400 ord +/- 10 prosent.

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan revidert rapport leveres til ny eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.

  • Examiners

    Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.