EPN-V2

MAIKT4100 Digital School Development and Project Management Course description

Course name in Norwegian
Digital skoleutvikling og prosjektledelse
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på;10;studiepoeng; breddefag, 10;studiepoeng; dybdefag og 10;studiepoeng;profesjonsfag.

Learning outcomes

Emnene YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200, YLHOD1200, YLHOH2000, YLHOD2000, YLHOH2100, YLHOD2100, YLHOH2200, YLHOD2200, YLHOH3000, YLHOD3000, YLHOH3100 og YLHOD3100 skal være gjennomført og bestått før studenten kan levere bacheloroppgaven.

Content

Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner: 

  • Organisasjonsteori relatert til utvikling og bruk av digital teknologi 
  • Prosjektorganisering  
  • Læring i organisasjoner 
  • Teknikker og metoder for estimering, risikovurdering, planlegging, gjennomføring og rapportering  

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
  • kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
  • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten:

  • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
  • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
  • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
  • kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere

Course requirements

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppearbeid, kollokviegrupper, veiledning og responsgrupper.

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives individuelt. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av pågående utviklings- eller forskingsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer.

Studentene får veiledninger inntil tre ganger, individuelt eller i grupper.

Assessment

Individuell rapport, omfang 3000 ord, pluss minus 10 prosent. 

Innleveringen er et sluttprodukt av prosjektarbeidet gjort i arbeidskravene, omfang 2500 ord +/- 10 prosent. I tillegg til en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang 500 ord +/- 10 prosent. Totalt 3000 ord. 

Når to til fire studenter samarbeider om en prosjektoppgave, kan omfanget økes til 3500 ord +/- 10%.  I tillegg skal hver student skrive en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang på 400 ord +/- 10 prosent.  

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan revidert rapport leveres til ny eksamen. 

Permitted exam materials and equipment

Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe;med inntil 4 studenter. Når flere;enn to skriver sammen skal;drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del.;Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Grading scale

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt.

Examiners

Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.