EPN-V2

MAIKT-SLI Digital School Development Course description

Course name in Norwegian
Digital skoleutvikling
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omfatter de statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.

Emnet går over ca. 7 uker og ligger i siste del av 2. semester.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
  • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
  • har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
  • kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
  • kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
  • kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
  • kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
  • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
  • kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
  • kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
  • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
  • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
  • vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
  • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
  • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier

Content

Hematologiske og immunologiske analyser er sentrale innen laboratoriemedisinen og utgjør viktige arbeidsoppgaver for bioingeniører. Emnet omhandler utvalgte hematologiske analyser, med hovedvekt på erytrocyttsykdommer og hemostase innenfor hematologifaget, grunnleggende kunnskap innen immunologi, kvalitetskontroll av analysesvar og preanalytiske forhold. I tillegg undervises det i temaer innen elektrokjemi. Studenten har 3 dagers praksis i poliklinikk med prøvetaking av pasienter. Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Hematologi og kvalitetskontroll 4
  • Immunologi 3
  • Kjemi 2
  • Praksis 1

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter

Assessment

Studenten skal dokumentere en oppgave knyttet til digital skoleutvikling i valgt organisasjon. Oppgaven skal dokumenteres i en individuell rapport på mellom 2000 og 4000 ord. Den skal dokumentere den valgte organisasjonens behov, begrunne valg av tiltak ut fra pensum i emnet, vurdere realismen i tiltakene og til slutt reflektere over egen læring.

Rapporten fra utviklingsoppgaven vil danne grunnlag for vurdering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved stryk kan revidert rapport leveres til ny eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene