EPN-V2

MAIKT-OP Programming in Schools Course description

Course name in Norwegian
Programmering i skolen
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering:

  • Deltakelse på seminar der studentene arbeider med prosjektskisse og litteraturgjennomgang. Prosjektskissen skal inneholde tema og problemstilling for oppgaven med begrunnelse, en kort litteraturoversikt, en foreløpig arbeidsplan og skisse til forskningsmetode. Prosjektskissen leveres i løpet av seminaret for masteroppgaven. Omfang: 1500-1800 ord. Prosjektskissen danner grunnlaget for å få oppnevnt en veileder for masteroppgaven.
  • En versjon av masteroppgaven presenteres for medstudenter seinest i løpet av det semesteret masteroppgaven leveres. Formatet bestemmes ut fra studentens behov.

·

Required preliminary courses

Masteroppgave med påfølgende muntlig, varighet på 45 minutter.

Studentene kan velge mellom to ulike formater på masteroppgaven:

A: Akademisk masteroppgave, basert på empirisk og/eller teoretisk forskningsmateriale

B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid

Ad A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %), eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30 000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 35 000 ord (+/- 10 %).

Ad B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, et designprodukt og en skriftlig oppgave med begrunnelse for og evaluering av designproduktet. Designproduktets format avtales med veileder. Designproduktet vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %). Når to studenter samarbeider skal den skriftlige oppgaven være på 12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal den skriftlige oppgaven være på 15 000 ord (+/- 10 %).

I alle faglige tekster skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av tekstene.

Avsluttende eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45 minutter. Ved designvitenskapelig oppgave skal også designproduktet gjøres tilgjengelig for sensorene (for eksempel ved en lenke fra den skriftlige delen av oppgaven).

Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, presenterer masteroppgaven i fellesskap, tid ca. 20 minutter, mens den etterfølgende samtalen foregår med hver enkelt student, tid ca. 25 minutter.

Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Ny utsatt eksamen

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om algoritmisk tenkning og dennes plass i læreplaner i grunnskolen
  • har inngående kunnskap om programmeringsprinsipper som løkker, tester, variabler, funksjoner og objekter i valgt programmeringsspråk

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
  • kan tolke en kravspesifikasjon og arbeide selvstendig og i grupper med problemløsning i programmering
  • kan gjennomføre et avgrenset programmeringsprosjekt selvstendig og i gruppe
  • kan lese og kommentere generell programlogikk i ulike programmeringsspråk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende algoritmisk tenkning i ulike fagområder i skolen
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen utvikling av programvare
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen programmering

Content

  • Programmering av fysiske objekter og roboter
  • Programmering som fag i skolen
  • Pseudokode, flytdiagram og skrittvis forfining
  • Sekvenser, valg og løkker
  • Datastrukturer
  • Koding av nettsider

Teaching and learning methods

I emnet inngår forelesninger og øvingsoppgaver. Studentene skal i tillegg gjennomføre et større programmeringsarbeid, basert på en kravspesifikasjon.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

Studentene skal i grupper (hver på 3-5 deltakere) gjennomføre et større programutviklingsprosjekt basert på en kravspesifikasjon. Oppgaven skal utvikles med pseudokode, flytdiagram og skrittvis forfining og være godt kommentert. Oppgaven består av to individuelle oppgaver og tre fellesoppgaver:

  • Individuelle oppgaver:
    • Grov pseudokode for hele programmet (150-450 ord)
    • Ferdig program for minst et programelement (150-450 ord)
  • Gruppeoppgaver:
    • Felles pseudokode og flytdiagram for hele prosjektet (150-450 ord)
    • Felles plan for arbeidsfordeling og tidsmessig gjennomføring (300-600 ord)
    • Kjørbart program og kommentert programkode

Assessment

Emnet avsluttes med en individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn, samt vurdering av en rapport om arbeidet med programmeringsprosjektet etter nærmere kriterier (se under Arbeidskrav). Rapporten skal inneholde en fellestekst fra hver gruppe (2000-4000 ord), samt en individuell tekst (200-400 ord) fra hver student som redegjør for eget bidrag i prosjektarbeidet.

Endelig karakter fastsettes slik: individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn teller 60 %, rapport fra programmeringsoppgave teller 40 %. Begge elementer av eksamen må være bestått for at kandidaten skal få bestått karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på den ene av disse to eksamensdelene, så er det kun den aktuelle delen som må tas opp igjen. Dersom studenten får ikke bestått på rapporten, kan rapport fra ordinær eksamen omarbeides.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen under tilsyn.

Grading scale

Ved begge eksamener benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.

Examiners

4-timers skriftlig eksamen blir vurdert av en ekstern og en intern sensor. Rapporten fra programmeringsprosjektet blir vurdert av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.