Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-OP Programming in Schools Course description
- Course name in Norwegian
- Programmering i skolen
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom emnet skal studentene utvikle forståelse for algoritmisk tenking og programmering. De skal videre opparbeide tilstrekkelig kompetanse i programmering til at de ut fra en kravspesifikasjon kan utvikle enkle læremidler i et valgt programmeringsspråk og undervise i programmering i grunnskolen.
Required preliminary courses
Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.
Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om algoritmisk tenkning og dennes plass i læreplaner i grunnskolen
- har inngående kunnskap om programmeringsprinsipper som løkker, tester, variabler, funksjoner og objekter i valgt programmeringsspråk
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
- kan tolke en kravspesifikasjon og arbeide selvstendig og i grupper med problemløsning i programmering
- kan gjennomføre et avgrenset programmeringsprosjekt selvstendig og i gruppe
- kan lese og kommentere generell programlogikk i ulike programmeringsspråk
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende algoritmisk tenkning i ulike fagområder i skolen
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen utvikling av programvare
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen programmering
Content
- Programmering av fysiske objekter og roboter
- Programmering som fag i skolen
- Pseudokode, flytdiagram og skrittvis forfining
- Sekvenser, valg og løkker
- Datastrukturer
- Koding av nettsider
Teaching and learning methods
Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).;
Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:
Studentene skal i grupper (hver på 3-5 deltakere) gjennomføre et større programutviklingsprosjekt basert på en kravspesifikasjon. Oppgaven skal utvikles med pseudokode, flytdiagram og skrittvis forfining og være godt kommentert. Oppgaven består av to individuelle oppgaver og tre fellesoppgaver:
- Individuelle oppgaver:
- Grov pseudokode for hele programmet (150-450 ord)
- Ferdig program for minst et programelement (150-450 ord)
- Gruppeoppgaver:
- Felles pseudokode og flytdiagram for hele prosjektet (150-450 ord)
- Felles plan for arbeidsfordeling og tidsmessig gjennomføring (300-600 ord)
- Kjørbart program og kommentert programkode
Assessment
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Se generelle vurderingskriterier for karaktersetting i programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Grading scale
Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:
- Digital kompetanse
- Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i digital læringsdesign
- Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
- Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
- IKT og utvikling
- Aktuelle prosjekter i digital læringsdesign
Examiners
4-timers skriftlig eksamen blir vurdert av en ekstern og en intern sensor. Rapporten fra programmeringsprosjektet blir vurdert av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.