EPN-V2

MAIKT-OP Programming in Schools Course description

Course name in Norwegian
Programmering i skolen
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Professor Peyman Mirtaheri

Required preliminary courses

The master’s thesis written by one or two students. Large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students on application.

The content and scope of the different forms of master's theses:

  • Monograph: The scope of a monograph thesis is up to 15,000 words.
  • Scientific article: The thesis must include a manuscript in the form of at least one article that is in accordance with the author guidelines for a relevant scientific journal. The layout, structure and scope of the article must comply with the guidelines of the journal in question.

The thesis can be written in English or a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

Learning outcomes

Grade scale A-F.

Content

  • Programmering av fysiske objekter og roboter
  • Programmering som fag i skolen
  • Pseudokode, flytdiagram og skrittvis forfining
  • Sekvenser, valg og løkker
  • Datastrukturer
  • Koding av nettsider

Teaching and learning methods

All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

Studentene skal i grupper (hver på 3-5 deltakere) gjennomføre et større programutviklingsprosjekt basert på en kravspesifikasjon. Oppgaven skal utvikles med pseudokode, flytdiagram og skrittvis forfining og være godt kommentert. Oppgaven består av to individuelle oppgaver og tre fellesoppgaver:

  • Individuelle oppgaver:
    • Grov pseudokode for hele programmet (150-450 ord)
    • Ferdig program for minst et programelement (150-450 ord)
  • Gruppeoppgaver:
    • Felles pseudokode og flytdiagram for hele prosjektet (150-450 ord)
    • Felles plan for arbeidsfordeling og tidsmessig gjennomføring (300-600 ord)
    • Kjørbart program og kommentert programkode

Assessment

Emnet avsluttes med en individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn, samt vurdering av en rapport om arbeidet med programmeringsprosjektet etter nærmere kriterier (se under Arbeidskrav). Rapporten skal inneholde en fellestekst fra hver gruppe (2000-4000 ord), samt en individuell tekst (200-400 ord) fra hver student som redegjør for eget bidrag i prosjektarbeidet.

Endelig karakter fastsettes slik: individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn teller 60 %, rapport fra programmeringsoppgave teller 40 %. Begge elementer av eksamen må være bestått for at kandidaten skal få bestått karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på den ene av disse to eksamensdelene, så er det kun den aktuelle delen som må tas opp igjen. Dersom studenten får ikke bestått på rapporten, kan rapport fra ordinær eksamen omarbeides.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen under tilsyn.

Grading scale

Ved begge eksamener benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.

Examiners

4-timers skriftlig eksamen blir vurdert av en ekstern og en intern sensor. Rapporten fra programmeringsprosjektet blir vurdert av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.