Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til digitalt læringsdesign
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike typer strømning og deres egenskaper
- kontinuitetslikningen
- energiligninger for mekanisk og termisk energi, med tilhørende tapsledd
- Navier-Stokes ligninger for beregning av hastighetsfelt
- sentrale begrep for laminært grenselag, turbulent strømning og turbulensmodellering
- sentrale begreper og sammenhenger for beregning av massetransport
- numerisk løsning av differensiallikninger basert på Finite Volume metoden
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektoralgebraiske uttrykk som curl og divergens
- gjøre enkle beregninger ved Eulers likning
- beregne strømfunksjoner i ulike strømninger
- utføre dimensjonsanalyse for et gitt problem som involverer væskestrøm, varmeoverføring og masseoverføring
- beregne trykktap og massestrømmer for isoterm strømning
- beregne konsentrasjonsfelt for komponenter i en blanding av flere stoffer
- løse enkle diffusjons- og adveksjonsproblemer (f.eks. varmetransport) ved å lage egne programkoder med et egnet programmeringsspråk (MATLAB)
- bruke kommersiell programvare for løsning av CFD (Computational Fluid Dynamics) problemer (STAR-CCM+)
Generell kompetanse
Studenten kan
- for et gitt problem analysere om en numerisk eller analytisk løsningsmetode er hensiktsmessig
- løse sammensatte problem ved å kombinere termodynamikk, varme- og massetransport og strømningsteknikk
- kommunisere med naturvitere om temaer knyttet til termodynamikk, varme- og massetransport
- kommunisere godt med spesialister innen CFD-simuleringer
Learning outcomes
Forelesninger, dataøvinger og regneøvinger.
Content
Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign
- Elevers og læreres digitale kompetanse
- Digitalt læringsdesign
- Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer
- Digitalisering og utdanning
- Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling
Teaching and learning methods
Ingen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.
Assessment
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
En intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Examiners
Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.