Studyinfo subject MAIKT-ISL 2018 HØST
MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til digitalt læringsdesign
- Study programme
-
Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL
2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom IKT og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom IKT og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
- har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til IKT
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med IKT
- kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
- kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
- kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av IKT-støttet læring
- kan kommunisere vitenskapelig om IKT-støttet læring med akademikere så vel som allmennheten
Content
Følgende inngår i fellesemnet IKT-støttet læring:
- Digital kompetanse
- Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i IKT-støttet læring
- Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
- Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
- IKT og utvikling
- Aktuelle prosjekter i IKT-støttet læring
Teaching and learning methods
Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.
Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via Internett, utvikling av plan for eget masterstudium, etablering av eget nettsted samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.
Studentens nettsted, som etableres i fellesemnet, forutsettes brukt og videreutviklet gjennom hele studiet.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:
- Utvikle et nettsted som inneholder a) individuell plan for masterstudiet, b) tilrettelagt struktur for presentasjon av faglige refleksjoner og oppgaver i studiet og c) refleksjoner over erfaringer med nettbaserte diskusjoner.
- Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
- Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
Assessment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til høgskolens retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.