EPN-V2

MAIKT-EDU ICT-supported Development and Education in the South Course description

Course name in Norwegian
IKT-støttet utvikling og utdanning i det globale Sør
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag må være bestått;for å påbegynne emnet. Alle emner unntatt MAJOPRA4 må være bestått før studentene kan levere mastergradsoppgaven til vurdering.

  • Required preliminary courses

    Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • kritisk vurdere og videreutvikle kunnskap og forståelse for svangerskap- fødsel- og barseltid og familiedannelse som psykososiale prosesser, og betydningen av kulturelt mangfold og sosioøkonomisk ulikhet

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • observere og vurdere fosterets tilstand og helse, og kan iverksette relevante tiltak
    • utføre selvstendig, kunnskapsbasert jordmorvirksomhet i samsvar med etiske retningslinjer og lovverk for jordmødre
    • analysere, iverksette tiltak i samarbeid med kvinnen og partner, og dokumentere kliniske situasjoner i normale og kompliserte fødsel- og barselforløp
    • observere friske og syke nyfødte barns grunnleggende behov og utvikling og iverksette relevante tiltak
    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og problematisk utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
    • bidra til nytenkning i omsorgen for kvinnen og familien i fødsels- og barselperiode
    • formidle kunnskap om faglige problemstillinger til brukere og fagfeltet

  • Content

    The following are sub themes of the course:

    • Digital divide literacies and e-citizenship, ICTs and infrastructure.
    • Distance education and mobile learning.
    • Aspects of diversities in gender, culture and epistemologies.
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i hjemmet, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.

    2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

    3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.

    4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av universitetets veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.

    5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4

    ;

    Veiledning

    Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder;i forventningssamtale.;Forventningssamtalen kan;foregå individuelt eller i gruppe.;Universitetets veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.

  • Assessment

    Skriftlig masteroppgave i gruppe på to studenter. Det skal gjøres rede for gruppeprosessen i utarbeidelsen av masteroppgaven i et vedlegg på 1 (èn) side.

    Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

    • Monografi: En monografisk oppgave skal være på inntil 15000 ord
    • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som tilfredsstiller kravene til publisering i et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 7000 ord
    • Retningslinje, prosedyre, informasjonsbrosjyre eller informasjonsvideo. Oppgaven skal inneholde et fordypningsnotat/kappe på inntil 10000 ord som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for produktet
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Masteroppgaven vurderes av èn intern (ikke veileder) og èn ekstern sensor