Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-EA E-assessment Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering med digitale verktøy
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Through work with the literature, the course work and engaging in different forms of feedback, the student should be able to evaluate, choose and design methods for electronic assessment that are adapted to the group of students and content at hand.
Learning outcomes
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge about theories on assessment and evaluation, including summative and formative methods for assessment
- has thorough knowledge on methods for self assessment, peer assessment and teacher-student-assessment
- has advanced knowledge of the role of technology in assessment
Skills
The student
- can use and design methods for e-assessment that are adapted to the group of students and content at hand
- can analyse and deal critically with various sources of information on e-assessment
- can analyse existing theories and methods to identify problems and challenges within e-assessment
General competence
The student
- can analyse relevant assessment problems academically
- can apply the achieved knowledge and skills in the use of e-assessment
- can communicate experiences, academic findings, and challenges within the field of e-assessment
Content
Alle hjelpemidler er tillatt
Teaching and learning methods
The course is totally internet-based. The course may be taught in English if English speaking students attend. Literature will be presented and discussed by students in a chosen digital platform. Students are supposed to take active part in these discussions. Theories from the literature are to be applied in students’ evaluation of technologies and methods of assessment.
Course requirements
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om digital skoleutvikling og prosjektledelse. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
- har oversikt over og kan analysere teorier og metoder innenfor skoleutvikling og prosjektledelse knyttet til digital teknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om digital skoleutvikling og prosjektledelse
- kan bruke relevante teorier og metoder for å analysere organisasjoners digitale situasjon
- kan iverksette, lede og gjennomføre et skoleutviklingsprosjekt knyttet til digital teknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og vurdere relevante etiske problemstillinger innenfor fagområdet
- kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling og prosjektledelse både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling og prosjektledelse
Permitted exam materials and equipment
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over internett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. Studentene skal gjennomføre en større prosjektoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er deloppgaver fram mot eksamensrapporten. På denne måten blir progresjon i arbeidet med eksamensrapporten og faglig og akademisk modning hos studentene sikret. Arbeidskravene kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil 4 personer. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav er knyttet til arbeidet med prosjektet:
- Valg og beskrivelse av organisasjon, mål og prosjektmandat, med begrunnelse (800 ord +/- 10%)
- Utvikling av prosjektplan for eget prosjekt (800 ord)
- Dokumentasjon av prosjektforløpet i henhold til prosjektplanen (800 ord)
- Medstudentrespons på arbeidskrav (300-500 ord / 5 minutter)
Examiners
Individuell rapport, omfang 3000 ord, pluss minus 10 prosent.
Innleveringen er et sluttprodukt av prosjektarbeidet gjort i arbeidskravene, omfang 2500 ord +/- 10 prosent. I tillegg til en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang 500 ord +/- 10 prosent. Totalt 3000 ord.
Når to til fire studenter samarbeider om en prosjektoppgave, kan omfanget økes til 3500 ord +/- 10%. I tillegg skal hver student skrive en individuell rapport med refleksjon over egen læring, med omfang på 400 ord +/- 10 prosent.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan revidert rapport leveres til ny eksamen.