EPN-V2

MAIKT-DESIGN Participatory Design Course description

Course name in Norwegian
Deltakende design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
  • Introduction

    Students should achieve an overview of the methodology of participatory design in the planning, design and implementation of new and changed digital systems. They should, through work with the course literature and the participative development project, obtain ability to initiate, organise and perform participatory design projects. 

  • Learning outcomes

    A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has advanced knowledge of the methodology of participatory design
    • can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups

    Skills

    The student

    • can initiate, organize and perform participatory design projects
    • can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project

    General competence

    The student

    • can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
    • can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
    • can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities
  • Content

    • The concepts of participation and design
    • The establishment of a participatory project, including identification of user groups, choosing participants, organisational anchoring, and constituting a group
    • Iterative design and action research

  • Teaching and learning methods

    The following must have been approved in order for the student to receive a final assessment in part 2:

    • a minimum attendance of 80 % in teaching specified as ‘compulsory attendance’ in the schedule
    • an individual subject note, 700 words (+/- 10 %), that will be subject to assessment.
  • Course requirements

    For å bli tatt opp til det treårige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

    Enkeltemneopptak

    De valgfrie emnene i femte semester kan tilbys eksterne deltakere dersom det er ledige plasser. Opptakskrav for eksterne deltakere er generell studiekompetanse og studier på universitets-/høgskolenivå tilsvarende minimum 60 studiepoeng.

  • Assessment

    Studentene skal gjennom studiet utvikle sin evne til å søke, vurdere, behandle og formidle informasjon. Studentene skal tilegne seg praktiske og teoretiske kunnskaper og ferdigheter, som gjør dem kompetente til å arbeide profesjonelt med informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innen offentlig og privat sektor.

    Kunnskaper

    Kandidaten har

    • grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
    • grunnleggende teoretisk kunnskap om informasjon og kommunikasjon
    • grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde på ulike plattformer og i ulike formater

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • skape, presentere og formidle kreativt på ulike plattformer og i ulike tekst-, lyd- og bildemedier, så vel som i muntlig form for ulike målgrupper
    • analysere og vurdere ulike medietekster og samspillet med andre medietekster
    • arbeide reflektert med språklig kommunikasjon og være bevisst på språklig påvirkning
    • arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt plan

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • inngå profesjonelt i ulike funksjoner med informasjon, kommunikasjon og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet
    • reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
    • arbeide med entreprenørskap og innovasjon innen fagfeltet
  • Permitted exam materials and equipment

    Studiet er treårig. Første studieår er felles for alle og organisert som et heltidsstudium som gir 60 studiepoeng.

    I emner hvor antall deltagere begrenses av tilgjengelig produksjonsutstyr fordeles plassene etter karakter i forutgående relevante produksjonsemne. Se nærmere bestemmelser i emneplan for de aktuelle emnene. Hvis flere stiller likt, eller det ikke er et forutgående produksjonsemne foretas loddtrekning.

    Progresjonsbestemmelser

    • Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
    • Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
    • For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.

    Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

  • Grading scale

    Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, filmvisninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer, praktisk arbeid med mer. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt. Den enkelte student må innstille seg på at det også kan være nødvendig å avsette tid til studiearbeid på ettermiddagen og kvelden.

    Undervisningen er organisert slik at det både gis felles teoriforelesninger gjennom hele semesteret, samt undervisning gruppevis.

    Alle emnene består av arbeidskrav som må være godkjent før man kan fremstilles seg til vurdering. Det forventes at studentene trekker med seg medieteoretisk refleksjon i det praktiske arbeidet med medieproduksjoner.

  • Examiners

    The evaluation will be performed by two internal examiners. An external programme supervisor is used according to OsloMet guidelines to appointing and use of examiners.