Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-DCL Distributed Collaborative Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Nettbasert samarbeidslæring
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Through work with the literature and the tasks, the student should learn to initiate and tutor collaborative learning processes for young and adult students. The tuition is in English if English speaking students attend the course.
Required preliminary courses
No prerequisites required.
Learning outcomes
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of concepts, components or frameworks deriving from central theories, paradigms and approaches within the field of distributed collaborative learning
- has thorough knowledge of the interrelationships between education and ICT development processes and their manifestations in international and national practices
Skills
The student
- can analyse specific issues that are pertinent to development and change of online teaching environments in their societal contexts in primary, lower secondary and upper secondary education
- can analyse and deal critically with various sources of information from the field of distributed collaborative learning and apply them to structure and formulate scholarly arguments.
- can analyse existing theories and methods in the field of distributed collaborative learning and work independently on practical and theoretical problems.
- can carry out an independent limited research or development project within the field of distributed collaborative learning under supervision and in accordance with applicable norms for research ethics.
General competence
The student
- can apply his/her competence and skills in the field of distributed collaborative learning in order to carry out advanced assignments and projects.
- can communicate and discuss research-based knowledge in the field of distributed collaborative learning with professionals and non-professionals
- can contribute in critical ways to the development of the field of distributed collaborative learning
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
In line with the course topic, the course is totally net based, and the work methods are highly collaborative. Active participation from all students is a necessity. The course requirements will ensure that the student acquires sufficient practical skills in using tools for collaboration as well as theoretical knowledge. It will also give the students a continuous workload during the semester.
The students are supposed to read the course literature on their own.
Course requirements
Design bør omfatte en menneskesentrert tilnærming for å skape noe nytt; der både helhet og detaljer spiller sammen for å kunne gi opplevd verdi for brukere. I dette emnet fokuseres det på brukere og brukersituasjoner, og hvordan å omsette deres behov til sentrale funksjoner i selve brukeropplevelsen. Emnet hviler især på to hovedfokusområder; bærekraft og inkluderende design.
Assessment
Bestått emne BAPD1100, BAPD1020 og BAPD1300 eller tilsvarende.
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til de mest vesentlige prinsippene for inkluderende design (tidligere; "universell utforming") og tilsvarende, bruker/menneske-orientert design, brukermedvirkning og samskaping.
- kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design
Studenten kjenner til designmetodikk, herunder
- brukersentrert produktdesign
- divergent og konvergent tenkning
- metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
- anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre en designprosess
- kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer, 3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av kunnskapsdatabaser og vitenskapelige søk
- kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
- behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
- behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
- behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
- beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
- kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- kan beskrive og diskutere etiske utfordringer i møte mellom design, teknologi og samfunn innen tema om integrering, medvirkning og flerkulturelle perspektiver
Grading scale
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av presentasjonsmateriell og deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
- Refleksjonsnotat.
Examiners
Eksamen består av to deler, både individuell og i gruppe, med følgende krav:
- Deloppgave 1. Individuelt arbeid.
Besvarelsen teller 40 % av karakteren.
Visuell fremstilling av kartleggingsarbeid som viser sammenhenger og utfordringer for valgte tematikk.
- Deloppgave 2. Gruppearbeid (unntaksvis individuell etter avtale).
Gruppene kan bestå av 2 til 5 studenter.
Besvarelsen teller 60 % av karakteren og bygger på arbeidet fra deloppgave 1.
Dokumentert designprosess inkludert visualiseringer og modeller.
Presentasjon av løsning gjennom fysiske modeller, plakater eller andre egnede medium.
Omfang rapport: maks 3500 ord, ubegrenset med illustrasjoner.
Alle deleksamener må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.