Programplaner og emneplaner - Student
MAHEL5910 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian/English
Under supervision, the students will conduct an independent research, quality improvement or development project, or a literature study. Students can choose to write the master’s thesis individually or in pairs. On application, large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students. Students can also apply to write the master’s thesis with students from other specialisations if they so wish, provided that the scope of the master’s thesis is the same. If more than one student work on the master’s thesis together, each student’s contributions must be documented. The thesis can be written as a monograph or as a scientific article on a specialised topic.
-
Required preliminary courses
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med dette emnet er at studentene får handlingskompetanse i kreftsykepleie og bidrar til å utvikle kunnskapsbasert praksis. Gjennom de praktiske studiene i spesialisthelsetjenesten får studentene erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger uavhengig av behandlingsmål. Sentralt for emnet er sykepleie rettet mot konsekvenser av behandlingen for pasienten og pårørende, spesielt lindring av symptomer som kan oppstå. Videre vil studentene få erfaring i å undervise kolleger og/eller annet helsepersonell.
Generelt foregår praksisstudiene ved spesialavdelinger der kreftpasienten får behandling og oppfølging. Studenten vil primært ha praksis ved onkologisk avdeling, barneonkologisk avdeling, kreftpoliklinikk og strålepoliklinikk. Veiledet praksis går over 7 uker med tilrettelagte læresituasjoner og selvstudier.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of their area of study and can identify relevant issues to clarify the need for research and professional development
- has in-depth knowledge of the research process
Skills
The student
- can analyse relevant theories and issues to initiate a research, quality or development project
- can use relevant research methods in their own work
- can analyse and deal critically with various sources of information and use them in scholarly arguments in their own research, quality or development project
- can carry out a limited, independent research, quality or development project in accordance with applicable norms for research ethics
General competence
The student
- can communicate relevant issues, analyses and conclusions from their own research, quality or development project to both the general public and academia
- can contribute to new thinking, innovation processes and evidence-based practice in the health services and in health-promoting work
-
Teaching and learning methods
Work and teaching methods used in the course are self-study, presentations at 2-3 master’s seminars and an offer of 15 hours’ supervision per thesis, regardless of whether it is written individually or in a group.
The seminars are an arena for sharing experience from all stages of the project work. Students will take part in academic discussion and practise structuring and wording academic argumentation and communicating constructive criticism. Presenting their work, giving feedback to fellow students, and receiving feedback from fellow students and teachers, are important parts of the seminars.
The supervision agreement is signed by the students and supervisors at the start of the supervision.
When a group of students work together, an overview of each student’s individual contribution must be enclosed with the assignment.
-
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere konsekvenser av kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie
- kan vurdere hvordan man kan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling
- kan gjøre rede for aktuelle retningslinjer, nasjonale føringer og lokale prosedyrer relatert til kreftbehandling
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevant kunnskap til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter med kreft
- kan selvstendig gjennomføre medikamentell kreftbehandling etter gjeldende prosedyrer og rutiner for å ivareta pasientsikkerhet, egen helse og miljø etter gjeldende lovverk
- kan selvstendig bruke terapeutiske kommunikasjonsmodeller med pasienter med kreft og deres pårørende
- kan analysere og systematisk vurdere komplekse pasientsituasjoner relatert til kreftsykdom og behandling
- kan identifisere og kritisk vurdere akutte og kritiske situasjoner
- kan på selvstendig måte iverksette relevante smittevernstiltak rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å vurdere og prioritere behov for helsehjelp til utsatte og sårbare pasientgrupper
- kan organisere et pasientforløp for å sikre kvalitet og informasjonsflyt på tvers av tjenestenivåene
- kan anvende og bidra i utviklingen av faglige retningslinjer, lokale prosedyrer og standardisering for å ivareta pasientsikkerhet
- kan anvende relevante metoder for å vurdere risiko for uønskede hendelser og bidra til forbedring og pasientsikkerhet
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
- kan analysere kliniske, faglige og etiske relevante problemstillinger i kreftsykepleie og bidra til fagutvikling og endringsarbeid
- kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å undervise kolleger
- kan systematisk bruke sine kunnskaper til å fremme helse, mestring og livskvalitet hos pasient med kreft og dens pårørende
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer
- kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser
- kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
-
Assessment
Veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som muntlige og skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier.
Turnus
I praksis kreves normalt 30 timer tilstedeværelse på praksisstedet og 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av faglærer og praksisveileder. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.
-
Permitted exam materials and equipment
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet
I begynnelsen av hver praksisperiode skal studenten konkretisere læringsutbyttet for emnet ut ifra egne læreforutsetninger og rammene ved den avdelingen der emnet gjennomføres. Læringsutbyttene skal godkjennes av praksisveileder og praksislærer. Disse læringsutbyttebeskrivelsene skal være konkrete, relevante, realistiske og målbare. Dette danner utgangspunkt for veiledning og gir holdepunkter ved vurdering.
- Skriftlig oppgave, individuell med muntlig fremlegg i praksisarena. Omfang: inntil 2000 ord. Selvvalgt pensum skal anvendes
Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter på besvarelsen.
-
Grading scale
Vurderte praksisstudier.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
-
Examiners
Ikke relevant.