Programplaner og emneplaner - Student
MAHEL4200 The Health of th Family - Children 0-5 years Course description
- Course name in Norwegian
- Familiens helse - Barn 0-5 år
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
This course has a focus on children in the age group 0-5 years and their caregivers at the population, group and individual level. Children’s development, family and home, and other arenas that influence their childhood environment form a main part of the course. Relevant protection and risk factors related to the child and family’s everyday lives are thematised. Emphasis is also placed on important theories and methods, and skills in providing guidance that are essential in health promotion and illness prevention work.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nursing.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can critically assess the public health nurse’s function, areas of responsibility and tasks in relation to infants and young children and their caregivers at the population, group and individual level
- can analyse children’s physical, mental and social development, as well as risk and protection factors that affect their development
- can critically assess different ways of providing guidance
Skills
The student
- can assess and apply relevant knowledge, theories and methods for health promotion and preventive work at the population, group and individual level in work with children aged 0-5 years and their caregivers
- can analyse and assess children’s general development, factors that affect their development and the need for further measures or referrals
- can assess and give grounds for different ways of providing guidance and educational methods when interacting with children and caregivers
General competence
The student
- can analyse and apply evidence-based methods in children’s health clinic work
- can analyse and apply ethical principles to reflect on dilemmas in professional practice
- can apply a culturally sensitive approach to children and their families
Teaching and learning methods
The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods used in the course include lectures, oral and written assignments with presentations (individually or in groups), seminars, and, where relevant, skills training and self-study.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om norsk historie i eldre og nyere tid
- har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
- har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
- har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
- har kunnskap om internasjonal politikk, om FN og menneskerettigheter
- har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
- har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
- har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
- kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
- kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
- kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
- kan forstå og anvende statistikk og måltall på en hensiktsmessig måte klasserommet
- kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
- kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
- kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene sine
- kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
Assessment
Se fagplan.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende fagplandelen.
Storyline om bærekraftig utvikling
Studentene deltar i en storyline i grupper på tre-fem studenter som utformer og undersøker spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Arbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Studentene skriver deretter et individuelt refleksjonsnotat på bakgrunn av undervisningsopplegget som skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang 1200 ord (+/- 10%). Hverandrevurdering av refleksjonsnotatet inngår i arbeidskravet. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med utforskende og estetiske arbeidsmåter innen utdanning for bærekraftig utvikling.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene forbereder, samarbeider om og presenterer løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Grading scale
Fem timer skriftlig individuell eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Examiners
15 sider egenproduserte notater. Sidene må være paginerte.
Overlapping courses
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.