EPN-V2

MAHEL4100 Public Health Work on Population, Group and Individual Level Course description

Course name in Norwegian
Folkehelsearbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

This course focuses on the public health nurse’s health promotion and preventive work with children, adolescents and their families/caregivers at the population, group and individual level. This takes place in the municipal health service, at children’s health clinics (0-5 years), in the school health service and youth health centres (6-20 years), as well as in environmental health care, infection control and in the refugee health service. This course is based on key theories and methods in public health science. The academic field's history and current place in society are key aspects. The course is based on health policy guidelines, framework conditions and legislation that are crucial to the public health nurse’s professional practice. Knowledge-based practice (research, empirical data, and user perspectives in equal proportions) are key aspects of the course.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nursing.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can analyse and critically assess key theoretical perspectives in health promotion and preventive work at the population, group and individual level
  • can critically reflect on how variation in health literacy affects user groups’ coping skills, and how they understand, assess and use health information
  • can explain the public health nurse's role in society
  • can describe administrative levels and decision-making processes in society that are of relevance to professional practice and cross-sector public health work
  • can critically assess the significance of different cultures for health promotion and preventive work
  • can describe the rights of ethnic groups and indigenous peoples
  • can discuss ethics in relation to inclusion and equality

Skills

The student

  • can use a knowledge-based approach in systematic public health work
  • can perform health promotion and preventive work with children, adolescents and their families, including in the refugee health service
  • can plan, manage and develop the municipal public health nursing services in accordance with laws, regulations, framework conditions and local conditions
  • can identify the need for, assess, initiate and carry out infection control work, including the Childhood Immunisation Programme

General competence

  • can contribute to understanding and respect for people’s situations and conditions that affect their life choices, development and health
  • can assess, communicate knowledge and demonstrate skills relating to the special needs of indigenous people, migrants and minorities, and take a culturally sensitive approach in their work
  • can reflect on ethical dilemmas in the field of practice based on various ethical principles and theories
  • can implement measures that help to reduce social health inequalities
  • can analyse and critically assess key theoretical perspectives in epidemiology

Teaching and learning methods

Videreutdanning i Seksuell helse, hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.

Emnet er relatert til fysiske, psykiske og sosiale aspekter ved seksualitet og seksuell helse hos personer som kan være, eller er utsatt for hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner (heretter kalt "soi"), Emnet er relevant for de fleste profesjoner, både i og utenfor helsesektoren. Emnet gir kunnskap om rådgivning, undersøkelser og behandling innen ulike forvaltingsnivåer på individ- og gruppenivå, , samt ønsker å styrke studenters teoretiske og analytiske kompetanse knyttet til kompleksitet ved hiv og andre soi i dagens samfunn. . Målet er også å gi studentene mangfoldskompetanse og øke kultursensitivitet, for dermed å sette dem i stand til å møte individer de kommuniserer med på en helhetlig og fordomsfri måte.

Betydningen av holdninger og manglende kunnskap vil belyses. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger og profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter knyttet til soi generelt. Emnet skal bidra til økt forståelse av ulike profesjoners/aktørers rolle, maktforhold og relevant lovverk.

Emnet gir et overblikk over forebygging, testing og behandling av seksuelle overførbare infeksjoner på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og gir eksempler på hvordan informasjon om soi formidles av ulike aktører, og til ulike mottakere. Emnet vil gi studenter med ulik fagbakgrunn en felles forståelse av hvor de til enhver tid kan finne oppdaterte retningslinjer og kunnskap om soi.

Emnet tar for seg mulige implikasjoner av det å leve med en kronisk infeksjon, med spesielt vektlegging av hiv. Vi ønsker å belyse betydning av de historiske aspektene av hiv og andre soi. Vi vil vise til konkrete eksempler på ulike erfaringer og betydningen det har for de som er berørte.

Studentene skal bli kjent med ulike kommunikasjonsmodeller- og verktøy og kunne vurdere hvordan de kan benytte disse i sin arbeidshverdag.

Relevans for arbeidsliv

Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer, pasienter, klienter, studenter, familier m.fl. i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.

Relevans for videre utdanning

Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.

Course requirements

Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for hvordan historiske, juridiske, og kulturelle aspekter påvirker samfunnets, enkeltgruppers og individets forståelse for hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • gjøre rede for utfordringer ulike grupper kan ha med å leve med hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner.

​​​​​​​Ferdighet

Studenten kan

  • kritisk vurdere ulike typer barrierer for forebygging, testing og behandling av hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om ulike problemstillinger som kan forebygge ny smitte av seksuelt overførbare infeksjoner, med kollegaer og ovenfor allmenheten.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for hvilken rolle stigma, selvstigma og forventet stigma har i forebyggende arbeid og i møte med og i ivaretagelse av personer som lever med hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger, beslutninger og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, og roller, og juridiske aspekter i møte med personer som er, eller ønsker å være, seksuelt aktive

Assessment

An individual six-hour home exam. Scope: Up to 3000 words.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldende regler gitt i Lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet. 

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. Universitets- og høgskoleloven §5-3 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Vurderingsform

Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %).  Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret. 

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Overlapping courses

The course consists of a six-days workshop (18 hours of seminars in total). All seminars will be based on flipped-classroom methodology where participants will learn about assessment as part of their teaching and will experiment with a variety of assessments that fit the needs of their contexts. The seminars will engage students in lectures, presentations, discussions, group/pair and individual work with mandatory participation.

Students are expected to participate actively in all days seeking and using feedback for their self-regulation, autonomy and self-development. Students are expected to read the syllabus before the course and work on the pre-recorded lectures, pre-assigned research articles or questions/tasks before the seminars and any other materials following the seminars (set as part of the flipped-classroom orientation of the course) to be able to participate actively in discussions during the seminars.

Students will be given the opportunity to participate by electronic means. The necessary equipment (headset and webcam) and a good and stable internet connection are necessary for those students joining through online means.

After the course, the students will submit an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material on topics of their own choice. Students will work closely with their supervisor(s) to develop each stage of their individual projects.