EPN-V2

MAHEL4100 Public Health Work on Population, Group and Individual Level Course description

Course name in Norwegian
Folkehelsearbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

This course is based on key theories and methods in public health science. The history and place in society of the academic field are key aspects. Health policy guidelines, framework conditions and legislation that are important to and form the basis of the public health nurse’s practice are also covered. The public health nurse’s health promoting and preventive work for children and adolescents and their families at the population, group and individual level is based on evidence-based practice (research, empirical data and user perspectives to equal extents).

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nursing.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can critically assess theories in health promotion and prevention at the population, group and individual level
  • can discuss the public health nurse’s functions and areas of responsibility and identify the profession’s role in society
  • can assess knowledge about the administrative level and decision-making processes in society that are of relevance to professional practice
  • can analyse the significance of different cultures in health promotion and prevention work

Skills

The student

  • can plan and critically assess professional practice from a public health perspective
  • can apply relevant theories and methods in health promotion and prevention work
  • can identify and apply relevant knowledge

General competence

  • can apply knowledge and skills to analyse factors in society that influence public health
  • can analyse and assess quality assurance in health promotion and prevention work
  • can apply and assess ethical perspectives as the basis for critical reflection in professional practice
  • can apply relevant laws, regulations, guidelines and guides

Teaching and learning methods

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods used in the course include lectures, oral and written assignments with presentations (individually and in groups), seminars, skills training and self-study.

Course requirements

Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for de kliniske studiene kan være overvåkingsavdelinger, intermediæravdelinger, ostoperativ avdeling/recovery.

Studenten skal under veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved medisinsk behandling og sykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal i økende grad ta ansvar og i økende grad vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

Assessment

Supervised individual written examination, four hours.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • kan administrere og evaluere analgesi til pasienten
    • kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Examiners

Simulering og veiledede praksisstudier.

Overlapping courses

-