EPN-V2

MAHEL4100 Public Health Work on Population, Group and Individual Level Course description

Course name in Norwegian
Folkehelsearbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

This course is based on key theories and methods in public health science. The history and place in society of the academic field are key aspects. Health policy guidelines, framework conditions and legislation that are important to and form the basis of the public health nurse’s practice are also covered. The public health nurse’s health promoting and preventive work for children and adolescents and their families at the population, group and individual level is based on evidence-based practice (research, empirical data and user perspectives to equal extents).

Required preliminary courses

Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for de kliniske studiene kan være overvåkingsavdelinger, intermediæravdelinger, ostoperativ avdeling/recovery.

Studenten skal under veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved medisinsk behandling og sykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal i økende grad ta ansvar og i økende grad vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

Learning outcomes

Opptak til studiet.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • kan administrere og evaluere analgesi til pasienten
    • kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Course requirements

Simulering og veiledede praksisstudier.

Assessment

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Studenten skal levere minst en skriftlig formativ (forløpende) vurdering per måned
  3. Deltagelse i obligatoriske aktiviteter og simulering

Permitted exam materials and equipment

Vurdering i praksisstudier

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Grading scale

Ikke relevant.

Examiners

Bestått-ikke bestått.

Overlapping courses

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.