EPN-V2

MAFYSD5900 Master Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Physiotherapy
Master Programme in Physiotherapy
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Gradert skala A-F.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
  • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
  • kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
  • har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
  • har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
  • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
  • kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
  • har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
  • har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
  • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
  • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
  • vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
  • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
  • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter

Course requirements

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Assessment

Ingen

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.