Programplaner og emneplaner - Student
MAFYSD5900 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master Programme in PhysiotherapyMaster Programme in Physiotherapy
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
Course requirements
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Assessment
Ingen
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene
Examiners
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.