EPN

MAFYSD4500 Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitation Course description

Course name in Norwegian
Samhandling - kroppsperspektiver og relasjoner i behandling og rehabilitering
Study programme
Masterstudium i fysioterapi - deltidsstudium
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging. Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet eller på andre studier innen helse- og sosialfag, idrett, pedagogikk eller samfunnsvitenskapelige fag.

For søkere til enkeltemne:

Emnet tilbys som enkeltemne. Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
  • kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
  • ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
  • betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
  • hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

  Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.

Course requirements

Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:

  • et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube

  • en avidentifisert refleksjon fra egen praksis

  • et intervju med en fagprofesjonell

  • tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)

Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15¿20 minutter.

Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.

Assessment

Læringsutbyttene

Hjemmeeksamen over 4 uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.