Programplaner og emneplaner - Student
MAFYSD4400 Qualitative Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitativ forskningsmetode
- Study programme
-
Master Programme in PhysiotherapyMaster Programme in Physiotherapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Studiet retter seg mot søkere med teknisk-, kunstnerisk- eller kulturbakgrunn som ønsker kompetanse i digital visuell kommunikasjon, som informasjonsmedarbeidere, bibliotekarer, kulturarbeidere, lærere i grunnskole og videregående skole, høgskole og universitet, illustratører og kunstnere. Studiet er av betydning for medierelevant arbeid i offentlig og privat sektor.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
Teaching and learning methods
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium med undervisning fordelt over to år. Studiet er bygget opp av fire emner som hver har et omfang på 15 studiepoeng.
Emnene tas som avsluttede faglige enheter, som til sammen utgjør årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier. Studiet kan tas som en frittstående årsenhet (60 studiepoeng) eller som del av en bachelorgrad (180 studiepoeng).
ZDB Digitale bilder
- digitale bilder og visuelle virkemidler
- bildebehandling, foto og grafisk layout
- idèutvikling i grupper
- utstyr og programvare
- opphavsrett og personvern
DKDM1200 Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur
- illustrasjon og informasjonsgrafikk
- idè-, tekstutvikling og dramaturgi
- enkel koding og programmering
- dokumenttyper og strukturer som er karakteristiske for Internett
- programvare for nett, opptak, redigering og publisering av video, lyd og animasjon
- intellectual property rights (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)
ZKDM Kommunikasjon i digitale medier
- kommunikasjon og interaktiv formidling
- utvikling av digitale formidlingsressurser
- ide- og manusutvikling
- presentasjon med levende bilder
- utprøving av sosiale medierprint-, trykkerihåndtering og utskriftsmuligheter
DKDM1400 Interaktivtet og design
- interaktivitet og samhandling
- sosial design
- idè- og konseptutvikling
- koding og programmering for multimodal, mobil og interaktivt kommunikasjon
- gjenbruk og kobling av digitale objekter
- utviklingsarbeid i digitale medier
Course requirements
Studiet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Det enkelte emnet i studieplanen går over et semester med ca. en kveld i uken. Hvert emne er 15 studiepoeng. Hvert emne omfatter 350 arbeidstimer for studentene hvorav om lag 80 timer er undervisning og veiledning med kurslærer på samlinger. De øvrige timene omfatter individuell veiledning, problembasert arbeid i grupper, oppgaveløsning, prosjektarbeid, kommunikasjon mellom kurslærer og studenter.
I studiet blir det lagt vekt på at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studiet tar i bruk digitalt verktøy, medier og læringsplattformer som høgskolen til enhver tid har tilgjengelig.
Det utarbeides undervisningsplan med utgangspunkt i emneplanene. Denne gir nærmere informasjon om arbeidskrav og eventuell undervisning med krav om tilstedeværelse. Videre gir den informasjon om tidsplan for samlinger.
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over ca. 3 uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.