EPN-V2

MAFYSD4400 Qualitative Methodology Course description

Course name in Norwegian
Kvalitativ forskningsmetode
Study programme
Master Programme in Physiotherapy
Master Programme in Physiotherapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.

Required preliminary courses

Ingn forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
  • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
  • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
  • analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
  • anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner.

Teaching and learning methods

Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

Course requirements

Ingen arbeidskrav

Assessment

Læringsutbyttene.

Individuell hjemmeeksamen over ca. 3 uker; besvarelse på 3000-3500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.