Programplaner og emneplaner - Student
MAFYSD4200 Philosophy of Science and Research Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og etikk
- Study programme
-
Master Programme in PhysiotherapyMaster Programme in Physiotherapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet inneholder grunnleggende innføring i ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap.
Required preliminary courses
(Forkunnskapskrav er ikke definert)
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som har formet synet på kunnskap i helsefagene
- inngående kunnskap om etiske teorier, modeller og problemstillinger som er viktige for fagområdet
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke vitenskapsteoretisk kunnskap i møte med praksisnære problemstillinger
- analysere og drøfte kritisk ulike kilder, og anvende disse i faglige resonnement
- identifisere og diskutere etiske problemstillinger og dilemmaer i helsefaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende, analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagområdet
- analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- analysere forholdet mellom teoretisk kunnskap, fagutøvelse og etikk
Teaching and learning methods
Emnet vil gi fordypet kunnskap i arkivarprofesjonens ansvarsområder, oppgaver og arkivfaglig etikk. Studentene skal omsette kunnskap i praksis, bruke den kunnskap de ervervet under studiet og løse faglige problemstillinger.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til profesjonsteori
- kunnskap om forskjellige tilnærminger til arkivarprofesjonen
- innsikt i arkivvitenskapelig fag- og yrkesetikk
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere faget fra et profesjonsteoretisk perspektiv
- reflektere over forholdet mellom generalisering og spesialisering
- identifisere et faglig problem og formulere dette som et prosjekt
Generell Kompetanse
Studenten kan
- syntetisere kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner innom studieprogrammet
- reflektere over sin egen kunnskapsutvikling
Permitted exam materials and equipment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent et arbeidskrav.
Studentene blir delt i grupper på 3-4 som skal gjennomføre et prosjektarbeid om et valgt tema knyttet til en faglig problemstilling. Tema skal godkjennes av faglærer og studentene har krav til en times veiledning. Resultatet av arbeidet skal innleveres i form av en prosjektrapport på ca. 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg).
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Grading scale
Emnet omhandler statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.
Examiners
Alle emner i 1. og 2. studieår må være bestått før veileder til masteroppgaven kan oppnevnes.