EPN

MAFYS4500 Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitation Course description

Course name in Norwegian
Samhandling - kroppsperspektiver og relasjoner i behandling og rehabilitering
Study programme
Masterstudium i fysioterapi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging. Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet eller på andre studier innen helse- og sosialfag, idrett, pedagogikk eller samfunnsvitenskapelige fag.

For søkere til enkeltemne:

Emnet tilbys som enkeltemne. Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori

  • kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell

  • ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess

  • betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering

  • hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser

  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser

  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

  • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser

  • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.

Course requirements

 

Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:

  • et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube

  • en avidentifisert refleksjon fra egen praksis

  • et intervju med en fagprofesjonell

  • tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)

Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15-20 minutter.

Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.  

Assessment

Læringsutbyttene.

Hjemmeeksamen over fire uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.