EPN-V2

MAFYS4000 Theoretical Basis and Evidence Based Practice in Physiotherapy Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsgrunnlag og praksis i fysioterapi
Study programme
Physiotherapy Programme
Master Programme in Physiotherapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet vil omfatte forskningsbasert kunnskap om forekomst/insidens, årsaker, risikofaktorer og forløp, konsekvenser på individ- og samfunnsnivå samt anbefalte retningslinjer for behandling og forebygging. Fokus er på det vitenskapelige grunnlaget for fysioterapeutens undersøkelse, behandling og vurdering relatert til barn, eldre personer og personer med MUSSP. Emnet har også fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Studentene vil prøve ut og kritisk vurdere kartlegging/undersøkelsesinstrumenter. Prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis vil også inngå. Når det gjelder barn, vil ulike teoretiske perspektiver og forståelse av utvikling og læring hos barn med typisk og atypisk utvikling diskuteres i lys av barnets deltakelse i sitt hverdagsliv.

Overlapping

Emnet har 100 prosent overlapping med FYSEL6010 og FYSBA6010.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • har inngående kunnskap om teorier knyttet til bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi
  • har inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos mennesker med typisk og atypisk utvikling
  • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og anvende teorier for bevegelse og funksjon i fysioterapi
  • anvende standardiserte kartleggingsinstrumenter
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av barn/eldre personer/personer med MUSSP
  • analysere og integrere forskningsbasert kunnskap med klinisk erfaring, kontekstuelle faktorer og pasientens erfaring og preferanse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og formidle faglige og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis
  • analysere etiske perspektiver knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi.

Teaching and learning methods

Undervisningen er dels felles for alle studentene og dels hver for seg i de tre fordypningene.

Arbeidsformene består av forelesninger, feltarbeid, seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og arbeid med de to skriftlige oppgavene som skal leveres til eksamen; se «Eksamen» nedenfor. Hver student skal holde to presentasjoner.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Læringsutbyttene.

Individuell mappe med to oppgaver, hver på inntil 2500 ord.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.