Programplaner og emneplaner - Student
MAERN5910 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.
Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.
Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.
I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.
Learning outcomes
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- for heltidspesialiseringer: Ett muntlig fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
- for deltidspesialiseringer: To muntlige fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
Teaching and learning methods
Work and teaching methods used in the course are self-study, presentations at 2-3 master’s seminars and an offer of 15 hours’ supervision per thesis, regardless of whether it is written individually or in a group.
The seminars are an arena for sharing experience from all stages of the project work. Students will take part in academic discussion and practise structuring and wording academic argumentation and communicating constructive criticism. Presenting their work, giving feedback to fellow students, and receiving feedback from fellow students and teachers, are important parts of the seminars.
The supervision agreement is signed by the students and supervisors at the start of the supervision.
When a group of students work together, an overview of each student’s individual contribution must be enclosed with the assignment.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er anledning til å gjenbruke egenprodusert tekst fra MAVIT4070 i masteroppgaven uten at det egensiteres.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.