Programplaner og emneplaner - Student
MAERN5910 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Profesjonsetikk er det systematiske studie av etiske problemstillinger knyttet til profesjoner og profesjonsutøvelse. Hva er rett handling når det oppstår konflikter mellom profesjonelle roller, plikter og interesser på den ene siden, og brukeres interesser, verdier eller rettigheter på den andre? Har profesjonsutøvere rett til å nekte å yte visse tjenester av samvittighetsgrunner? Hva skiller relasjonen mellom profesjonsutøver og bruker fra andre typer relasjoner mellom mennesker? Hvilke moralske egenskaper bør gode profesjonsutøvere ha? I profesjonsetikk anvendes generelle teorier og metoder fra normativ etikk for å analysere disse og andre problemstillinger på en systematisk måte. Målet med emnet er å bidra til en dypere forståelse av etisk teori og argumentasjon og å stimulere til økt refleksjon over etiske dilemmaer som kan oppstå i f.eks. sykepleie, læreryrket, sosialt arbeid eller journalistikk.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- knowledge of theory about the business environment
- knowledge of the notion of strategic capability and purpose
- advanced knowledge of corporate, international and business-level strategy
- knowledge of innovation, entrepreneurship and strategic change
- knowledge of organizing, capabilities and resources
- knowledge of methods of strategy development and evaluation
Skills
The student can
- understand and analyze strategic competitive positions in relation to content and context as well as strategy processes
- engage professionally in strategy development, implementation and evaluation
General competence
The student
- has insight into relevant subjects and professional ethical issues
- can plan and execute varied work tasks and projects in accordance with ethical requirements and guidelines
- can communicate key subject matter such as theories and problems and solutions both in writing and orally
- can exchange views and experiences with others with background in the subject area and through this contribute to the development of good practice
- be familiar with innovative thinking and innovation processes
Teaching and learning methods
Lectures and discussions in plenary sessions, group work and other forms of learning methods will be used.
Course requirements
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: A portfolio which includes hand-ins and presentations. Individual participation is a part of the portfolio evaluation. Specification of the portfolio:
- Group presentations of two cases and/or two journal articles
- Group projects during the semester: max 20 pages
- Individual process reflection: max 3 pages
- Individual participation in discussions
The purpose of the coursework is to provide good insight and abilities to work with various approaches to strategic analysis.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.
Assessment
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller akseptere unntak fra nærværskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Permitted exam materials and equipment
Godkjent deltakelse i emnet og bestått essay gir 5 studiepoeng. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav. Essayet skal ha en presis problemstilling og være drøftende. Essayet skal ha et omfang på ca. åtte til ti sider med dobbelt linjeavstand, og skal leveres senest to måneder etter avsluttet undervisning.
Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.
Klageadgang: Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Grading scale
Grade scale A - F
Examiners
Følgende temaer vil bli tatt opp:
- Etisk teori, metode og begrunnelse.
- Profesjonsroller og profesjonsetiske retningslinjer.
- Institusjoner, likhet og rettferdighet.
- Profesjonsutøveres plikter og brukeres rettigheter.
- Samvittighet og reservasjonsrett.
- Forskningsetikk og informert samtykke.
- Konfidensialitet, hemmelighold og tillit.
- Integritet, lojalitet og varsling.