EPN-V2

MAERGD4400 Qualitative methodology Course description

Course name in Norwegian
Kvalitativ forskningsmetode
Study programme
Master Programme in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon og formidling av kvalitativ forskning.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
  • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
  • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
  • analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
  • anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative og prosjekter
  • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner

Teaching and learning methods

Det veksles mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Omfang 3000-3500 ord.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.