Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD4400 Qualitative methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitativ forskningsmetode
- Study programme
-
Master Programme in Occupational Therapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon og formidling av kvalitativ forskning.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
Teaching and learning methods
Det veksles mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Omfang 3000-3500 ord.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.