Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD4400 Qualitative methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitativ forskningsmetode
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet omhandler ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon og formidling av kvalitativ forskning. 
- 
    Required preliminary coursesStudenten må være tatt opp på studiet. 
- 
    Learning outcomesEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten har - inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale
 Ferdigheter Studenten kan - formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
- utvikle et kvalitativt forskningsdesign
- velge og begrunne egnede forskningsmetoder
- analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode
 Generell kompetanse Studenten kan - analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
- anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative og prosjekter
- analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
 
- 
    Teaching and learning methodsDet veksles mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet. 
- 
    Course requirementsIngen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter 
- 
    AssessmentVurderingsinnhold: Læringsutbyttene. Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Omfang 3000-3500 ord. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentAlle hjelpemidler tillatt 
- 
    Grading scaleGradert skala A-F. 
- 
    ExaminersEn ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.