Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD4300 Quantitative methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Kvantitativ forskningsmetode
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
The course deals with different research designs and methods for the collection of quantitative data. Different statistical techniques and analysis of quantitative research will be emphasised. The course will include an introduction to the statistics programme SPSS. Documentation and communication of quantitative research will also be discussed.
-
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- quantitative research design
- quantitative methods of data collection and analysis
- statistical methods
Skills
The student is capable of
- critically assessing quantitative studies
- formulating a research question, which can be answered using a quantitative method
- elaborating a quantitative research design
- choosing a relevant measurement method
- making statistical calculations
- analysing results
Competence
The student is capable of
- analysing relevant quantitative academic and research ethics issues
- applying his/her knowledge and skills to carry out quantitative tasks and projects
- disseminating quantitative academic questions, analysis and conclusions
-
Teaching and learning methods
The work methods vary between lectures, seminars with active discussion among students, seminars in data laboratories, group work and self-study. Part of the course is taught jointly with other master's programmes at the faculty.
-
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter
-
Assessment
Assessment content: The learning outcomes
Form of assessment: Individual home exam over ten weeks. Paper with a scope of 2,500 words.
Resit exam: The student submits a reworked version of the paper.
-
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i anestesisykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte må det foreligge en oppdatert godkjent prosjekbeskrivelse.
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve anestesisykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som anestesisykepleier.
Masteroppgaven kan være et selvstendig forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved høgskolen eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et fagutviklingsarbeid, et kvalitetssikringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid.
Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er skrevet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Studenten skal være 1. eller 2. forfatter. Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe. I fordypningsnotatet/kappen skal studenten(e) drøfte og utdype et avgrenset metodologisk og/eller substansielt tema.
Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.
Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for kull 2017.
-
Grading scale
Opptak til studiet. Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
-
Examiners
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes
- har inngående kunnskap om sykepleiens vitenskapelige teori og metoder
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om analyse av forskningsdata
- har inngående kunnskap om forskningsetikk
- har inngående kunnskap om metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie
- kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder og kan arbeide selvstendig med en teoretisk problemstilling
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor anestesisykepleie
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte prosjekter innen anestesisykepleie
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker anestesisykepleiens uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie