EPN-V2

MAERGD4200 Philosophy of Science and Research Ethics Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og etikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Programme description
  • Introduction

    Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to komponenter. Komponent 1 er en forberedt del på om lag 10 minutter. Komponent 2 er en fagsamtale om sentrale temaer i emnet på om lag 20 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Required preliminary courses

    Bestått / ikke bestått

  • Learning outcomes

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

  • Teaching and learning methods

    Se programplanen.

  • Course requirements

    Emne 2a drøfter følgende tema, som er gjennomgående gjennom studiet.

    Tema 1: Profesjonskunnskap og pedagogisk veiledning

    • Profesjonskunnskap, lærerrolle og veilederrolle
    • Kunnskap om tradisjoner og teorier i pedagogisk veiledning
    • Didaktisk analyse som grunnlag for pedagogisk arbeid
    • Profesjonsetiske perspektiver og dilemmaer i veiledning av studenter og nyutdannede
    • Lovverk, forskrifter og styringsdokumenter for lærerutdanning, grunnopplæring og veiledning i skolen.

    Tema 2: Praksislærerrollen og veilederrollen

    • Veilederens valg av strategi og forløp
    • Observasjon som grunnlag for veiledning
    • Underveisvurdering og sluttvurdering, skikkethetsvurdering i lærerutdanningen
    • Skolen som læringsarena - veiledningens rolle i kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap

    Tema 3: Studenten og den nyutdannede

    • Studenters og nyutdannedes individuelle og kollektive læringsprosesser
    • Danningsaspektet i veiledning
    • Veiledning individuelt og i grupper
    • Redskaper til refleksjon
    • Vanskelige samtaler med studenter og nyutdannede
  • Assessment

    Assessment content: The learning outcomes

    Form of assessment: Individual home exam over one week. Paper with a scope of 2500 words (+/-20%).

  • Permitted exam materials and equipment

    All aids are permitted.

  • Grading scale

    Pass/ fail.

  • Examiners

    An external examiner takes part in preparing the exam questions and assessment criteria and assesses a minimum of 20% of the papers together with an internal examiner. Two internal examiners assess the remaining students. The external examiner's assessment shall benefit all students.