EPN-V2

MAERGD4200 Philosophy of Science and Research Ethics Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og etikk
Study programme
Master Programme in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

The course deals with different theory of science perspectives with a focus on topics with special relevance to the health field, such as area of knowledge and activity. Key topics are the relationship between theoretical and practical knowledge, evidence-based and experience-based knowledge, scientific realism and constructivism, and holism and reductionism. Different perspectives on humanity and examples of different theoretical approaches to the body are discussed. The course discusses challenges faced in the theory and practice of the health profession when encountering modern science.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge about the most important theory of science traditions and issues that have moulded the view of knowledge in the health professions
  • in-depth knowledge about ethical theories, models and issues which are important for the field

Skills

The student is capable of

  • using theory of science knowledge when encountering practical issues
  • analysing and discussing different sources in a critical manner, and applying these in an academic reasoning
  • identifying and discussing ethical issues and dilemmas in health care work

Competence

The student is capable of

  • analysing and making critical assessments of research-based knowledge in the field
  • analysing relevant academic, professional and research ethics issues
  • analysing the relationship between theoretical knowledge, professional practice and ethics

Teaching and learning methods

Emnet har fokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av individuell veiledning- og coaching, og relevante metoder og modeller. Studentene skal praktisere i rollen som veileder og coach, og reflektere over egen utvikling.

Course requirements

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach

Ferdigheter

Studenten har:

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser
  • refleksjonsferdigheter knyttet til egen rolle som veileder/- coach

Generell kompetanse

Studenten har:

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching

Assessment

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • forelesninger og studentaktive læringsformer
  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
  • utprøving av ny kunnskap i praksis
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
  • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
  • bruk av digitale verktøy

I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena, og dette inngår i arbeidskrav i hvert emne.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Individuell skriftlig innlevering. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Omfang: 450 ord +/- 10 %.
  2. Individuell skriftlig innlevering. Logg fra to veilednings- eller coachingsituasjoner. Omfang 300 ord +/- 10 % per logg

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten reflektere over en individuell veilednings- eller coachingsituasjon som består av planlegging og gjennomføring. Besvarelsen knyttes opp mot relevant pensumlitteratur. Omfang: 2300-2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen. Ved senere forsøk leveres ny eksamensbesvarelse.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt.