EPN-V2

MAERGD4200 Philosophy of Science and Research Ethics Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og etikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emnet omhandler ulike vitenskapsteoretiske retninger med fokus på temaer med spesiell relevans for helsefagene som kunnskaps- og virksomhetsområde. Sentrale temaer er forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap, evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig realisme og konstruktivisme, og mellom holisme og reduksjonisme. Ulike menneskesyn drøftes og eksempler på ulike teoretiske innfallsvinkler til kroppen diskuteres. Emnet tar opp utfordringer for helsefaglig teori og praksis i møte med moderne vitenskap

  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som har formet synet på kunnskap i helsefagene
    • inngående kunnskap om etiske teorier, modeller og problemstillinger som er viktige for fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke vitenskapsteoretisk kunnskap i møte med praksisnære problemstillinger
    • analysere og drøfte kritisk ulike kilder, og anvende disse i faglige resonnement
    • identifisere og diskutere etiske problemstillinger og dilemmaer i helsefaglig arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende, analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innen fagområdet
    • analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
    • analysere forholdet mellom teoretisk kunnskap, fagutøvelse og etikk
  • Teaching and learning methods

    Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

  • Assessment

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

    Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    The course deals with the professional role and work of biomedical laboratory scientists. It is essential that biomedical laboratory scientists have knowledge of their role and the role of laboratory medicine in the health services. Students will develop qualifications in medical laboratory sciences, enabling them to practice in this field. The course places emphasis on linking learning to authentic work situations and issues under the supervision of experienced biomedical laboratory scientists with relevant expertise.

  • Examiners

    Passed first and second year of the programme or equivalent.