EPN-V2

MAERGD4100 Knowledge Translation Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapstranslasjon
Study programme
Master Programme in Occupational Therapy
Master Programme in Occupational Therapy, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Web og internett har i dag en viktig og sentral samfunnsmessig rolle og er av fundamental betydning for de som skal ha databehandling og IT som profesjon. I dette emnet vil web være en plattform for å etablere kunnskap om og ferdigheter i ideer, teknologi og metodikk som er sentrale for yrkesområdet data og IT.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
  • har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og økonomiske aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
  • kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
  • er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
  • fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
  • kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle innovative løsninger for brukere
  • kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
  • kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
  • kan samarbeide i grupper

Content

Emnet består av fem tematisk avgrensede deler som bygger på hverandre:

  • Del 1 KT-terminologi Begreper som definerer forholdet mellom forskning og samfunn
  • Del 2 KT-teorier Teorier som forklarer mulighetsrommet mellom forskning og samfunn
  • Del 3 KT-strategier I Oversettelse: Forskningskommunikasjon, -dialog og -formidling
  • Del 4 KT-strategier II Oversettelse: Forskningsbasert utvikling og innovasjon
  • Del 5 KT-intervensjoner Oversettelse: Implementering av forskningsbasert kunnskap
  • Del 6 KT-kritikk Utfordringer, dilemmaer og muligheter mellom forskning og samfunn

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 7 gruppeinnleveringer (Introduksjonsuka kan inngå som ett av de sju arbeidskrav)

Course requirements

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • to gruppearbeider (3-7 studenter)
    • en kort problembeskrivelse
    • en website (i henhold til krav gitt av emneansvarlig)
  • en individuell
    • fagfellevurdering av gruppens medlemmer (etter gitt skjema)

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Assessment

Gradert skala A-F.

Grading scale

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Examiners

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE1200, ADTS1200, LO136A, LO136D og LO136I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.