Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD4000 Interventions in Everyday Life and Work Course description
- Course name in Norwegian
- Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
- Study programme
-
Master Programme in Occupational Therapy
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er knyttet til grunnskolen. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- has in-depth knowledge about how everyday activities and working life can be understood in relation to occupational science and activity theories
- has an understanding of research methods applied in intervention research directed towards everyday activities and working life
- has in-depth knowledge about different perspectives on understanding everyday activities and working life in relation to health and participation in society
- has in-depth knowledge about facilitating factors and barriers to work participation
- has in-depth knowledge of the relationship between everyday activities and working life
- has in-depth knowledge about individual interventions and programmes where facilitations are viable options
Skills
The student is capable of
- applying the knowledge base for occupational therapy and occupational science to the development of interventions and research on everyday activities and working life
- analysing and applying different theories and models relating to everyday activities and working life
- applying research literature about interventions that are relevant to everyday activities and working life
- critically analysing the relationship between professional intervention practice, empowerment, recovery processes, motivation and client-centred practice
- critically evaluating and using results for primary and secondary intervention research to promote participation in everyday activities and working life
- developing knowledge about individual interventions and programmes that use facilitation in order to promote participation in everyday activities and working life
- analysing intervention decisions in relation to context, ethnicity, sex, and social background
Competence
The student is capable of
- communicating research results to fellow students, colleagues and the general public
- reflecting critically on what significance activity patterns, lifestyles, culture, age, social background and gender have for participation in everyday activities and working life
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
- har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
- kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
- kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
- kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
- kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling
Generelle kompetanse
Studenten
- kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling (2-4 studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
One external and one internal examiner will assess all exams.