Programplaner og emneplaner - Student
MAERGD4000 Interventions in Everyday Life and Work Course description
- Course name in Norwegian
- Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
- Study programme
-
Master Programme in Occupational Therapy
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barns læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
- har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på folkehelse og livsmestring
- har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om mangfold, likeverd og elevers forskjellige oppvekstvilkår
- har kunnskap i hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås å håndteres
- har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
- kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
- kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
- kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
- kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
Required preliminary courses
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlig individuell oppgave (1500-2000 ord).
Teaching and learning methods
The work and teaching methods used are lectures, seminars, assignments, group work, oral presentations and self-study. Throughout the course, students will work towards a written assignment to be submitted for the exam; see the Assessment chapter below. The written assignment is to prepare a project outline or protocol for the master's thesis.
The students will receive supervision in groups from the lecturer, and they are encouraged to collaborate to discuss and provide feedback on each other's assignments. The students will also receive two hours of individual supervision from occupational therapy departmental staff, preferably from the student's future supervisor on the master's thesis. These two hours are included in the 25 hours dedicated to supervision of the master's thesis.
Course requirements
Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over tre dager. Besvarelsen skal koble teori og praksiserfaringer.
Eksamen kan påklages.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
One external and one internal examiner will assess all exams.