EPN-V2

MAERGD4000 Interventions in Everyday Life and Work Course description

Course name in Norwegian
Intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
Study programme
Master Programme in Occupational Therapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i teorier om aktivitet og aktivitetsvitenskap for å forstå hverdags- og arbeidsliv og hva som kan hemme og fremme deltagelse gjennom livsløpet. Hovedfokus er utvikling av intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltagelse, oversikt over ulike former for intervensjoner og kritisk analyse av disse. Temaer som empowerment, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis står sentralt. Fokus er også på samfunnsmessige utfordringer som inngår i utviklingen av et mer inkluderende arbeidsliv og samfunn.

Studenter vil ha mulighet til å videreføre temaer fra dette emnet når de senere tar MAERG4100/MAERGD4100, Kunnskapstranslasjon.

Required preliminary courses

Studentene må være tatt opp på studiet.

Forkunnskapskrav for søkere til enkeltemne

Studenten må ha bachelorgrad i ergoterapi.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan hverdags- og arbeidsliv kan forstås ut fra aktivitetsvitenskap og teorier om aktivitet
  • oversikt over forskningsmetoder anvendt innen intervensjonsforskning rettet mot hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om ulike perspektiver for å forstå hverdags- og arbeidslivet i relasjon til helse og samfunnsdeltakelse
  • inngående kunnskap om fasiliterende faktorer og barrierer for arbeidsdeltagelse
  • inngående kunnskap om relasjoner mellom hverdags- og arbeidsliv
  • inngående kunnskap om enkeltintervensjoner og programmer hvor tilrettelegging er tiltak

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapsgrunnlaget for ergoterapi og aktivitetsvitenskap til intervensjonsutvikling og forskning på hverdags- og arbeidsliv
  • analysere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til hverdags- og arbeidsliv
  • anvende forskningslitteratur om intervensjoner som har relevans for hverdags- og arbeidsliv
  • kritisk analysere relasjonen mellom profesjonell intervensjonspraksis, -empowerment-, bedringsprosesser, motivasjon og klientsentrert praksis
  • kritisk vurdere og bruke resultater fra primær- og sekundær intervensjonsforskning for å fremme deltagelse i hverdags- og arbeidsliv
  • utvikle kunnskap om enkeltintervensjoner og -programmer som bruker tilrettelegging for å fremme deltagelse i hverdags- eller arbeidsliv
  • analysere intervensjonsbeslutninger i relasjon til kontekst, etnisitet, kjønn og sosial tilhørighet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle forskningsresultater til medstudenter, kolleger og allmennheten
  • reflektere kritisk over hvilken betydning aktivitetsmønster, livsstil, kultur, alder, sosial tilhørighet og kjønn har for deltagelse i hverdags- og arbeidsliv

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer, oppgaver, gruppearbeid, muntlige presentasjoner og selvstudier. Gjennom hele emnet legges det til rette for at studentene skal arbeide med en skriftlig oppgave som skal leveres til eksamen; se Vurdering nedenfor. Den skriftlige oppgaven er å utarbeide prosjektskisse for masteroppgaven. Studentene får veiledning i grupper av faglærer på oppgaven, og de oppfordres til å samarbeide for å drøfte og gi tilbakemeldinger på hverandres oppgaver underveis. Videre får de to timer individuell veiledning av en ansatt ved ergoterapiutdanningen, fortrinnsvis den som senere skal veilede studenten på masteroppgaven. Disse to timene går av de 25 timene som er avsatt til veiledning på masteroppgaven.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen: skriftlig oppgave med omfang 5000-6000 ord inkludert referanser.

Tidspunkt: Arbeidet med oppgaven pågår gjennom hele emnet. Innlevering i 2. semester.

Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven som har fått karakter F.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelser.