Programplaner og emneplaner - Student
MAEND5900 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder. Bygger på samtlige emner.
Required preliminary courses
Alle emner fra foregående semestre eller tilsvarende kompetanse.
Learning outcomes
Masteroppgaven vil være relatert til energi og miljø for bygninger ved å gjøre riktige valg av system- og teknologiløsninger. Oppgaven kan fremme utvikling av nye løsninger og teknologier og kan gjennomføres enten i et akademisk miljø eller i tilknytning til næringslivet. Masteroppgaven skal være en fordypning i ett av eller en syntese mellom flere av mastergradens kjerneområder, hvori kandidaten har læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført masteroppgave har studenten for ett eller flere av områdene nedenfor avansert og inngående kunnskap om
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor energi og miljø i bygg
- relevante lover og regler for energi og miljø i bygninger
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
Ferdigheter
Etter fullført masteroppgave har studenten tilegnet seg følgende ferdigheter:
- kan anvende relevant vitenskapelig teori og metode i forsknings- og utviklingsprosjekter, enten i yrkessammenheng eller i videre studier.
- kan kritisk vurdere valgte analytiske metoder og simuleringer og deres begrensninger, samt foreta datainnsamlinger som grunnlag for de beslutninger som skal tas.
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- kan formulere faglige resonnementer innenfor fagfeltet.
Generell kompetanse
Etter fullført masteroppgave har studenten tilegnet seg følgende generelle kompetanse:
- forståelse for både det indre og ytre miljøets betydning for menneskers hverdag.
- hvordan vitenskapelig basert kunnskap kan anvendes på en systematisk og kritisk måte for å kartlegge, formulere og analysere en aktuell problemstilling innen fagområdet.
- kan innhente og tolke resultater fra nyere forskningslitteratur.
- kan presentere problemstillinger innen fagområdet, skriftlig og muntlig, med tanke på kritisk analyse av måledata og forskningsresultater.
- bevissthet om følgende forhold:
- Hvordan forskning kan bidra positivt til samfunnets utvikling.
- Profesjonalitet, etisk framferd og toleranse i utførelse av arbeid.
Teaching and learning methods
Emnegruppe 1
Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ og gruppeperspektiv.
Emnet handler om helse, miljø og sikkerhet, yrkesprosesser, kvalifikasjonskrav og vurdering av kvalitet i eget yrke i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.
Course requirements
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Assessment
Masteroppgave, skriftlig rapport på ca. 60 sider. Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen. Muntlige presentasjon av oppgaven i plenum av kandidaten. Etter presentasjonen stilles kandidaten spørsmål fra sensorene i forhold til oppgaven. Sensorene fastsetter karakteren på masteroppgaven etter den muntlige presentasjonen og utspørringen.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er forelesning/dialogbasert undervisning, praktisk arbeid, erfaringsdeling, og prosjektarbeid i gruppe.
Praksis
- Fem dager pedagogisk praksis, 1. periode, del 2 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
Examiners
To sensorer, hvorav minst en ekstern.