Programplaner og emneplaner - Student
MAEND5900 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder. Bygger på samtlige emner.
Required preliminary courses
Climate change and increased focus on resource use and environmental impacts entail a greater focus on the choice of materials and climate adaptation of buildings. The course aims to give students an understanding of the interaction between the choice of building materials and components in the design of energy-efficient, environmentally friendly and climate-resilient building envelopes and design solutions.
The course combines the theoretical basis for building physics from the courses MABY4200 Building Physics and Climate Adaptation of Buildings and MABY4300 Sustainability Assessment and Life-Cycle Analysis, and builds on theoretical and especially practical knowledge of the holistic design of buildings. In the course, students will learn how to use and combine their knowledge of building physics principles, sustainability assessments and life-cycle analyses in the design of an optimum building envelope. The following topics are addressed in particular:
- Relevant standards and regulations (TEK 17, NS 3031, NS 3700, NS 3701 etc.);
- Principles of nZEB, passive- and plus house building design;
- Integration of building physics principles in the holistic design of building envelope;
- Innovative buildings materials;
- Dynamic energy and hygrothermal simulations (SIMIEN and WUFI Plus);
- Environmental and energy assessment of intergration of renewable sources in buildings;
- Life Cycle Cost Assessment (LCC).
Learning outcomes
None.
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid. Individuelt, selvstendig arbeid som utgjør 750 timer, og ender ut i masteroppgave (rapport) og muntlig presentasjon. Prototyper og/eller andre produkter som utvikles kan inngå som del av besvarelsen.
Veiledning
Hver student vil få tildelt en intern veileder og veiledningen kan bestå av inntil 20 timer i løpet av semesteret. Gjennom veileder kan studentene bli knyttet til grupper satt sammen etter faglige kriterier og delta i seminarer, kollokvier og veiledningsgrupper. Masteroppgaven kan være knyttet til relevante FoU-prosjekter ved høgskolen eller utviklet i samarbeid med ulike fag- og forskningsmiljøer, inkludert industribedrifter som høgskolen har samarbeid med. Dersom oppgaven utføres i samarbeid med en ekstern oppdragsgiver skal veileder herfra ha ansvar for veiledningen, i samarbeid med den interne veilederen ved høgskolen.
Masteroppgaven
Arbeidet som utføres innen masteroppgaven skal baseres på forskningsmessige prinsipper. Masteroppgaven skal besvares med en skriftlig rapport etter format av vitenskapelig rapport. Rapporten skal beskrive problemstilling, arbeidet som er utført og redegjøre for resultater. Rapporten har to typer tilpasninger i forhold til en vitenskapelig rapport:
- Innledningen vil kunne inneholde en vesentlig lengre redegjørelse for masteroppgavens tema. Diskusjonsdelen vil kunne inneholde en vesentlig mer omfattende diskusjon. Det vil bli stilt krav til kvalitetssikrede kildehenvisninger og tilhørende kildeliste.
- En vesentlig del av masteroppgaven vil kunne være knyttet opp mot en oppdragsgivers problemstilling, selv om denne ikke er av direkte vitenskapelig natur. Veileder ved høgskolen vil se til at det blir et rimelig innslag av vitenskapelige problemstillinger, løsningsmetoder og kritisk refleksjon.
Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- To milepælsmøter.
Assessment
The students must participate in at least 75% of the weekly project meetings. The requirement refers to each student, not to each group.
Permitted exam materials and equipment
New exam spring 2020:
Written project report over two weeks, prepared in groups of 2-3 students, approx. 50 pages (excl. appendices), weighted 100%
The exam can be appealed.
[Originally:
1) Individual written exam (three hours), weighted 40%.
2) Project report prepared in groups of 2-3 students, approx. 50 pages (excl. appendices), with presentation, weighted 60%.
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course. Students must be awarded an E or better for their project report to be allowed to take the written exam. In the event of a resit or rescheduled individual written exam, oral examination may be used instead. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the result cannot be appealed.
Assessment parts: 1) can be appealed, 2) cannot be appealed]
Grading scale
All aids.
[Assessment part:
1) All printed and written aids and a calculator that cannot be used to communicate with others.
2) all aids]
Examiners
A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.