Programplaner og emneplaner - Student
MAEND5100 Sanitation Course description
- Course name in Norwegian
- Sanitasjon
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte av brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.
Recommended preliminary courses
Første undervisningenstimen er obligatorisk oppmøte. Laboratoriearbeidet og 4 simuleringsoppgave skal være godkjent for å kunne avlegge slutteksamen.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
- inngående kunnskap om helse og hygiene
- avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
- avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
- avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
- avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
- avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
Teaching and learning methods
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre individuelle øvinger, hver på to til fire sider.
Assessment
Emnet gri grunnleggende kunnskap i menneskekroppens oppbygning og funksjoner og den nødvendige terminologi for å diskutere viktige medisinske problemstillinger med leger og helsepersonell. Emnet bygger på ELPE1100 Fysikk og kjemi.
Permitted exam materials and equipment
Ingn utover opptakskrav
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om oppgybning av den medisinske terminologien
- har kunnskap om den teoretiske bakgrunnen or hvordan menneskekroppen er oppbygd og dets virkemåte sett fra forskjellige systemnivåer
- har kunnskap om arbeidsfysiologiske proseser og markører er i hvodefokus når man er utsatt for fysiske aktiviteter
- kan skissere oppbyggingen av kroppen fra cellulært til organisme nivå
- har kunnskap om Sirkulasjonssystemet, Nervesystemet, REspirasjonssystemet, Fordøyelsessystemet, Urinsystemet, Skjelettet, og Muskelsystemet
- kjenner til arbeidsfysiologi testing og de brukte markørene i den forbindelse
Ferdigheter
Studenten:
- behersker anatomi- og fysiologi-terminologiene
- kan anvende fysiologi kunnskapen for å forklare fysiologiske prosesser spesielt mot sirkulasjonssystemet og arbeidsfysiologi
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte fysiologiske prosesser med helsepersonell og formidle en basis forståelse om hvordan forskjellige markører virker fra et fysiologisk perspektiv
Examiners
Det legges opp til at studentene skal jobbe mye med stoffet selv. I tillegg er det et stort laboratoriearbeid og simuleringsoppgaver. Studentene vil arbeide dels inviduelt og dels i grupper (2-3 studenter per gruppe).