EPN-V2

MAEND5100 Sanitation Course description

Course name in Norwegian
Sanitasjon
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte av brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.

Recommended preliminary courses

Første undervisningenstimen er obligatorisk oppmøte. Laboratoriearbeidet og 4 simuleringsoppgave skal være godkjent for å kunne avlegge slutteksamen.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
  • inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
  • inngående kunnskap om helse og hygiene
  • avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
  • avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
  • avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
  • avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
  • avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
  • avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
  • avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
  • anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
  • designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
  • bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
  • bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
  • analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
  • designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
  • utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
  • formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
  • arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg

Teaching and learning methods

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Tre individuelle øvinger, hver på to til fire sider.

Assessment

Emnet gri grunnleggende kunnskap i menneskekroppens oppbygning og funksjoner og den nødvendige terminologi for å diskutere viktige medisinske problemstillinger med leger og helsepersonell. Emnet bygger på ELPE1100 Fysikk og kjemi.

Permitted exam materials and equipment

Ingn utover opptakskrav

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om oppgybning av den medisinske terminologien
  • har kunnskap om den teoretiske bakgrunnen or hvordan menneskekroppen er oppbygd og dets virkemåte sett fra forskjellige systemnivåer
  • har kunnskap om arbeidsfysiologiske proseser og markører er i hvodefokus når man er utsatt for fysiske aktiviteter
  • kan skissere oppbyggingen av kroppen fra cellulært til organisme nivå
  • har kunnskap om Sirkulasjonssystemet, Nervesystemet, REspirasjonssystemet, Fordøyelsessystemet, Urinsystemet, Skjelettet, og Muskelsystemet
  • kjenner til arbeidsfysiologi testing og de brukte markørene i den forbindelse

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker anatomi- og fysiologi-terminologiene
  • kan anvende fysiologi kunnskapen for å forklare fysiologiske prosesser spesielt mot sirkulasjonssystemet og arbeidsfysiologi

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte fysiologiske prosesser med helsepersonell og formidle en basis forståelse om hvordan forskjellige markører virker fra et fysiologisk perspektiv

Examiners

Det legges opp til at studentene skal jobbe mye med stoffet selv. I tillegg er det et stort laboratoriearbeid og simuleringsoppgaver. Studentene vil arbeide dels inviduelt og dels i grupper (2-3 studenter per gruppe).